15 oktober 2014

Politiek is meer dan je raadszetel warm houden

Je hoort het de laatste dagen van steeds meer politici: de campagne is nu écht begonnen. Ik neem dat soort mededelingen altijd maar voor kennisgeving aan. Maar eigenlijk denk ik: ‘Hoezo, nu écht begonnen?’

Alsof je zes weken in het jaar volop actief moet zijn en je voor de rest terug kunt trekken in de vergaderkrochten van het gemeentehuis.
Toen ik me kandidaat stelde voor het lijsttrekkerschap van de PvdA in de Krimpenerwaard nam ik me één ding voor. Campagne is leuk, maar het draait om wat je tussen de verkiezingen door presteert. En dus neem ik geen genoegen met zes actieve weekjes in de vier jaar. De PvdA moet er voor de inwoners zijn, áltijd.

Dat is niets nieuws. Dat doen we al jaren. We voerden actief actie voor een beter openbaar vervoer, sprongen in de bres voor peuterspeelzalen en zwembaden die dicht dreigden te gaan, we verzetten ons tegen het boren van gas bij Haastrecht. We kwamen zelfs met een ombudsteam, waarin juristen inwoners helpen bij problemen met instanties en de gemeente. Politiek is wat mij betreft meer dan je raadszetel warm houden en voor of tegen stemmen. Het gaat om wat je voor elkaar krijgt voor je inwoners. Binnen én buiten het gemeentehuis.

Daar gaan we mee door. Ongeacht de uitslag op 19 november. Niet alleen de komende vijf weken, maar de komende vier jaar. U gaat ons nog vaak tegenkomen. Om te luisteren naar u, als inwoner. Naar wat u belangrijk vindt. En om mee te knokken, als we onrecht zien.

Want uiteindelijk draait het om u. Niet om ons.

Rob Geleijnse, lijsttrekker