Door Redactie op 27 februari 2015

Restauratie stadhuis Schoonhoven duldt geen uitstel

Het stadhuis van Schoonhoven is toe aan restauratie. Doordat onderhoud in het verleden is uitgesteld, is een onwenselijke situatie ontstaan. De gemeente start nu de restauratie, bijna tien jaar eerder dan gepland.

De oudbouw van het stadhuis, inclusief het Waakhuis en de drie panden aan de Haven heeft last van lekkage in de kappen. Hierdoor is een groot aantal eikenhouten balken aangetast door bruinrot. De constructie van de balklaas hangt nu niet meer samen met de gevels waardoor restauratie niet langer kan worden uitgesteld. De aanpak van het stadhuis was gepland voor 2024, maar daar kan niet op worden gewacht.

Uiterlijk eind oktober moet het werk af zijn. Om huwelijken op deze historische plek – het stadhuis is een rijksmonument – zoveel mogelijk door te laten gaan, wordt de voorgevel met de bordestrap niet in de steigers gezet. Tijdens huwelijken worden de restauratiewerkzaamheden ook stilgelegd.

stadh1Het oude stadhuis aan de Haven van Schoonhoven is gebouwd in 1452. (foto: Google Street View)

Lees ook:
Voormalig stadhuis krijgt opknapbeurt (AD Groene Hart, 27 februari 2015)