Door Marije Willems op 13 maart 2015

Lessen trekken uit Politiek Café over Jeugdwet

Tweede Kamerlid Loes Ypma (externelink16) kwam deze week naar Gouda om met vertegenwoordigers van het onderwijs en de lokale politiek het gesprek aan te gaan over de nieuwe Jeugdwet. Dat deed ze in een door de PvdA Gouda georganiseerd Politiek Café. Namens de PvdA Krimpenerwaard was ik erbij.

De belangrijkste constatering voor mij was dat er nóóit een reden mag zijn om jongeren en het gezin geen samenhangende steun te bieden! Praktische belemmeringen, zoals verschillende regelingen en budgetten, eigenbelang van organisaties, langs elkaar werkende ambtenaren… het is allemaal geen excuus om geen ‘1-gezin-1-plan-1 regisseur’ te hebben. Als raad en gemeente móet je daar het gesprek over aan blijven gaan. De jongeren hebben recht op samenhangende steun.

Het gesprek in het Politiek Café was levendig en werd met voorbeelden geïllustreerd. Heel duidelijk werd dat op veel plaatsen de verantwoordelijken van de scholen in de zorgadviesteams (ZAT’s) de mensen uit de lokale (jeugd)teams helemaal niet kennen – en andersom. Er zijn wel introductie- en informatiebijeenkomsten geweest, maar met de hectiek van het werken is er aan beide zijden erg veel onduidelijkheid; wie benader ik wanneer en waarvoor. Deze losse samenwerking draagt niet bij aan gezamenlijke aanpak in belang van het gezin, maar versterkt steun vanuit losse eilandjes! Je zou bijna een smoelenboek met telefoonnummers gaan maken! Of een ambassadeur voor de lokale teams!
De gemeente Krimpenerwaard werkt met schakelfunctionarissen die tot taak hebben om juist deze verbinding goed te leggen. In de themabijeenkomst van de raad over het Sociaal Domein (31 maart) zullen wij de wethouder vragen hoe dit verloopt: hoe is de koppeling tussen scholen, consultatiebureaus en lokale teams bij ons geregeld?

Die avond in Gouda werd ook duidelijk dat de raad goed betrokken moet willen worden. Goede sturingsinformatie, bijtijds meedenken en geïnformeerd worden over hoe het loopt. Keuzes maken, juist omdat er minder geld komt! Van belang daarbij is ook om te weten of en hoeveel jongeren er nog geen zorgbeschikking hebben of op de wachtlijst staan omdat het lokale team nog moet opstarten. Hier zullen we 31 maart ook aandacht voor gaan vragen.

Een paar concrete zaken om als raad op te sturen bij het vernieuwde werken met de ‘1-gezin-1-plan’-aanpak:
■ Geef gezinnen de regie terug van gezinsplannen, de motivatie komt als je zelf regie hebt.
■ Durf te vertrouwen op de professionals, regel budget en uren niet administratief vast.
■ Lever zo vroeg mogelijk de juiste zorg, zet consultatiebureau en scholen meer in voor de signalering van problemen.

En een praktische insteek:
■ Begin in ieder geval met één ambtenaar per gezin… dat scheelt al!

marijew125Marije Willems,
raadslid

Marije Willems

Marije Willems (17 juli 1969) was onze fractievoorzitter. Zij woont in Schoonhoven.

Meer over Marije Willems