Door Redactie op 24 juli 2015

Reconstructie Gouderakse wijk pakt veel duurder uit

De reconstructie van de wijk Gouderak Oost pakt ruim 6 ton duurder uit dan het bedrag waarvoor de voormalige gemeente Ouderkerk het werk had aanbesteed. Liet het college van B en W van Krimpenerwaard eerder al weten dat het werk 7% meer zou kosten, deze week is die raming naar boven bijgesteld naar 15%.

Dat heeft het college in een brief aan de raadsleden laten weten.
In januari 2015 startte de gemeente met de uitvoering van de reconstructie van de wijk Gouderak Oost. In de straten Dotterlei, Pijlkruid, Weegbree en Beukendaal worden zowel de rijbaan als het trottoir en de parkeervakken onderheid met een op palen aangebrachte betonnen fundering. Deze ingrijpende maatregel is noodzakelijk vanwege de grote verzakkingen in de wijk.

Omdat het om een hoogwaardige en weinig toegepaste oplossing gaat, zijn door de constructeur en de aannemer aanvullende berekeningen uitgevoerd. De constructie moet immers sterk en veilig genoeg zijn. Die berekeningen hebben nu uitgewezen dat de constructie in afwijking van het oorspronkelijke ontwerp zwaarder moet worden uitgevoerd. De meerkosten hiervan bedragen ongeveer 15 procent ofwel 630.000 euro van de aanneemsom van 4,2 miljoen euro. Volgens het college zijn deze meerkosten ‘onvermijdelijk’.
De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels afgerond, na de bouwvak wordt begonnen met de heiwerkzaamheden.

De reconstructie van Gouderak Oost maakt samen met de ophoging en de vervanging van de riolering in de Ouderkerkse wijk Geer en Zijde en de aanpak van andere wijken in Gouderak deel uit van één totaal ‘IBOR-project’ (Integraal Beheerplan Openbare Ruimte, brochure). Door de tegenvaller in Gouderak zal dit project niet binnen het oorspronkelijk beschikbaar gestelde krediet van 9,8 miljoen euro kunnen worden gerealiseerd.

(In de brief van het college aan de raad worden geen bedragen genoemd. Bovengenoemde bedragen ontlenen wij aan openbare aanbestedingsinformatie en andere documenten op internet.)

20150724grkoost2 545

De overlast voor de bewoners van Gouderak Oost duurt nu al maanden en is nog niet voorbij. De kosten van het project lopen veel hoger op dan waarmee rekening was gehouden.

Lees ook:
PvdA wil meer weten over financiële strop Gouderak Oost (27 juli 2015)