Door Redactie op 22 november 2015

In memoriam Ronald Bandell (1946-2015)

Onlangs overleed Ronald Bandell, van 1982-1985 waarnemend burgemeester van de toenmalige gemeente Krimpen aan de Lek. In die tijd was PvdA’er Dik den Ouden daar raadslid en wethouder. Op verzoek van de PvdA beschrijft hij zijn herinneringen aan Bandell.

Toen de zittende burgemeester Arie van Dienst van de gemeente Krimpen aan de Lek in 1982 besloot vroegtijdig met pensioen te gaan, vroegen mijn collega-wethouder Wil Pols en ik aan de commissaris van de Koningin of we tijdelijk, tot de gemeentelijke herindeling van 1 januari 1985 wanneer Krimpen aan de Lek zou worden samengevoegd met Lekkerkerk, Ronald Bandell als waarnemend burgemeester konden krijgen. Wij kenden hem als de jonge, ambitieuze burgemeester van Moordrecht waar hij vijf jaar eerder, in 1977, was benoemd – toen de jongste burgemeester die Nederland ooit had gekend. Ronald zelf was zeer ingenomen met dit verzoek en na de nodige gesprekken (zeker ook met zijn vrouw) volgde zijn benoeming.

Wat ik me vooral herinner is de zeer respectvolle wijze waarop hij omging met zijn collega-bestuurders, met de ambtenaren en met de inwoners van Krimpen aan de Lek. Ondanks zijn drie belangrijke functies – burgemeester van zowel Moordrecht als Krimpen aan de Lek én het voorzitterschap van het Overlegorgaan Midden-Holland – vond hij altijd tijd om te luisteren naar de verschillende meningen en veelal kwam hij met een oplossing waarin iedereen zich kon vinden.

Ondanks zijn korte inwerkperiode wist hij zich snel de hoofdlijnen eigen te maken en met de nieuwe, frisse energie die hij van buiten had meegenomen ging Krimpen aan de Lek ertegenaan. Hij kon snel alle relevante argumenten op een rijtje zetten, afwegen en een besluit nemen. Niet treuzelen, maar doorgaan – dat was zijn devies om het gestelde doel te bereiken.

Na deze voor hem en zijn gezin drukke periode in zijn leven volgden zijn benoemingen tot burgemeester van Papendrecht, Alkmaar en later van Dordrecht. Tijdens zijn 25-jarig ambtsjubileum als burgemeester, in 2002, nodigde hij alle leden uit van de colleges van B&W waaraan hij leiding had gegeven. Hij bedankte iedereen voor alle ervaringen waarvan hij ontzettend veel had geleerd, waardoor hij de kans had gekregen zich verder te ontwikkelen. Dat was Ronald Bandell!

Zijn niet aflatende gedrevenheid, zijn inzicht, zijn respectvolle omgang met mensen zullen altijd in herinnering blijven.

Dik den Ouden,
voor de PvdA oud-raadslid en -wethouder van Krimpen aan de Lek

Ronald Bandell overleden (VNG Magazine, 16 november 2015)
Ronald Bandell (Wikipedia)

Ronald Bandell was aanvankelijk lid van de PPR. Toen deze partij in 1990 samen met de CPN, de PSP en de EVP opging in GroenLinks werd hij lid van de PvdA.