Door Redactie op 9 december 2015

Middeleeuwse bodemvondst Schoonhoven wordt ‘archeologisch monument’

De gemeente Krimpenerwaard gaat archiefonderzoek doen naar de resten van een deel van de vesting Schoonhoven die bij graafwerkzaamheden aan Buiten de Veerpoort tevoorschijn kwamen. Het college wil ze tot gemeentelijk monument verklaren.

Waarschijnlijk betreft het een barbacane, een versterkte buitenpost ter verdediging van de toegang tot een stad of kasteel in de middeleeuwen. De barbacane was door middel van een brug over de gracht verbonden met de toegang tot de stad.
Het onderzoek moet meer licht werpen op de geschiedenis van het bouwwerk. Tegelijk met het onderzoek start de gemeente een procedure om de historische resten aan te merken als gemeentelijk archeologisch monument.

Werklui legden eind oktober, tijdens de sanering van het terrein Buiten de Veerpoort, de resten bloot van de oude verdedigingsschans. De werkzaamheden werden stilgelegd en er volgde een onderzoek. Het college van B en W sprak in een raadsbrief van een ‘toevalsvondst’ en besloot op advies van archeologische en bouwhistorische adviseurs de muurresten te laten verwijderen. Dit mede om de bouw van een snackbar op de locatie niet te vertragen. Hierover is veel commotie ontstaan. Voor de raadsvergadering van 15 december hadden drie partijen een verzoek om een interpellatiedebat ingediend, maar dat is door omstandigheden verschoven naar de vergadering van 2 februari 2016.

Lees ook:
Debat over eeuwenoude muren (AD Gouda, 10 december 2015)
Toch archeologisch onderzoek ‘Buiten de Veerpoort’ (Het Kontakt, 9 december 2015)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Onbegrip over afbreken gevonden resten bij Veerpoort (2 december 2015)
Historische buitenpoort van Schoonhoven gevonden? (2 november 2015)