Door Redactie op 15 januari 2016

Presentatie app was opvallendste deel van nieuwjaarsbijeenkomst

In veel gemeenten grijpen burgemeesters hun nieuwjaarsrede aan om een boodschap naar de samenleving uit te zenden, een punt op de horizon te zetten of een visie uit te dragen. Niets van dat alles in Krimpenerwaard.

Burgemeester Tjerk Bruinsma beperkte zich donderdag 14 januari in zijn tweede en tevens laatste nieuwjaarsrede in Krimpenerwaard tot een korte terugblik op het eerste jaar van de nieuwe gemeente (‘We hebben hard gewerkt en liggen op koers’), lof voor de inzet van de vele vrijwilligers (‘Chapeau!’)  en de aankondiging van de ontwikkeling van een gemeentelijke visie op de 11 kernen – maar dat was geen echt nieuws meer. Het enige ‘politieke statement’ waartoe de burgemeester zich liet verleiden had te maken met het vluchtelingenvraagstuk: ‘Wie op de vlucht is verdient een veilig huis, een eerlijke procedure en een goede opvang’.

Verder had de rede vooral het karakter van een afscheid. Bruinsma’s opvolger, de eerste door de Kroon benoemde burgemeester van Krimpenerwaard, begint op 4 april. Dat stopt Bruinsma’s interim-klus als waarnemer. Hij is het afgelopen jaar wel gecharmeerd geraakt van de mooie Krimpenerwaard, zei hij. En het zou zomaar kunnen dat hij hier ook na 4 april nog enige tijd blijft wonen.

collegeallen545

Alle leden van het college van B en W mochten hun wens voor het nieuwe jaar uitspreken.

krw app200Het belangrijkste nieuws van de avond was de lancering van de gemeente-app, door wethouder Jan Vente.  Wie de app heeft gedownload, blijft snel en mobiel op de hoogte van actueel nieuws en aankondigingen van de gemeente. De app voorziet ook in een digitale kaart waarmee je eenvoudig kunt zien welke bekendmakingen of werkzaamheden op jouw straat of wijk van toepassing zijn. Meer informatie vind je op www.krimpenerwaard.nl/app.

Op de website van RTV Krimpenerwaard staat een (video-)impressie van de nieuwjaarsbijeenkomst.