Door Redactie op 28 januari 2016

Wie volgt Tjerk Bruinsma op? Dinsdag weten we het!

Dinsdagavond 2 februari wordt in de vergadering van de gemeenteraad bekendgemaakt wie wordt voorgedragen als de eerste, door de Kroon benoemde burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard. De aanbeveling van de raad wordt via de commissaris van de Koning doorgestuurd naar minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Die wijkt in de praktijk nooit af van de kandidaat die door de raad wordt voorgedragen. De installatie en beëdiging van de nieuwe burgemeester vindt plaats in de raadsvergadering van 4 april. Dan eindigt ook de klus van waarnemend burgemeester Tjerk Bruinsma (PvdA) die sinds 1 januari 2015, toen de nieuwe gemeente na de herindeling van start ging, aan het roer staat.

In totaal hebben 19 kandidaten gesolliciteerd naar het burgemeesterschap van Krimpenerwaard, onder wie 3 PvdA’ers. De overige kandidaten waren van de VVD (7), het CDA (5), de ChristenUnie (1), de SGP (1) en partijloos (2).

De vergadering waarin de naam van de nieuwe burgemeester bekend wordt gemaakt, begint dinsdag rond 21 uur. Voorafgaand aan de openbare vergadering komt de raad in beslotenheid bijeen om de definitieve voordracht te bespreken. De bijeenkomst is via internet live te volgen.

Agenda raadsvergadering 2 februari 2016

Eerdere berichten over dit onderwerp:
19 sollicitanten voor burgemeesterschap, 3 van de PvdA (7 oktober 2015)
Nieuwe burgemeester: kandidaat met ervaring in bedrijfsleven heeft een streepje voor (1 september 2015)
Krimpenerwaard wil een informele burgervader, liefst van buiten de politiek (17 juli 2015)
Inwoners Krimpenerwaard actief betrokken bij profiel burgemeester (30 juni 2015)