Door Redactie op 2 maart 2016

Gemeenteraad wil wél kleinschalige opvang van vluchtelingen

De gemeenteraad van Krimpenerwaard wil dat het college van B en W zijn huiswerk overdoet. De raad is het niet eens met het college dat meent dat er geen mogelijkheden zijn voor opvang van vluchtelingen binnen de gemeente.

Het onderzoek waarop het college die conclusie baseerde, werd van tafel geveegd. Volgens PvdA-fractievoorzitter Rob Geleijnse is het onderzoek de gemeente onwaardig. Hij zegt dat het college zich terugtrekt achter de dijken en hoopt het dat de storm overwaait.

robg125

Rob Geleijnse

De raad nam een motie aan van PvdA, D66, SGP, CDA, ChristenUnie en Gemeentebelang Schoonhoven om op korte termijn opnieuw te bekijken of er binnen de gemeente locaties en gebouwen zijn waar kleinschalige opvang is te realiseren die in grootte en mogelijkheden voldoet aan de uitgangspunten van het COA. Daarbij mag van de raad geen enkele locatie worden uitgesloten.

20160302citaatOok moet het college op korte termijn uitzoeken of de mogelijkheid bestaat om hogere aantallen vergunningshouders te huisvesten dan de verwachte taakstelling. Het college komt uiterlijk 21 maart met een schriftelijke tussenrapportage hierover.
Alleen VGBK en VVD stemden tegen de motie.

Naar aanleiding van de motie trok het college het voorstel over het niet vestigen van een satelliet AZC in. PvdA, D66 en Pro Krimpenerwaard lieten in een stemverklaring weten niet in te stemmen met het voorstel om niet over te gaan tot de bouw van 20 tot 30 tijdelijke woonunits op de locatie voormalige gemeentewerf aan de Spoorsingel in Schoonhoven.

(Bron: gemeente Krimpenerwaard)

Motie rapportage opvang vluchtelingen

Samenvatting raadsvergadering 1 maart 2016

Lees ook:
Raad Krimpenerwaard wil wel kleinschalige vluchtelingenopvang (RTV Krimpenerwaard, 3 maart 2016)
Raad verwerpt vluchtelingenrapport (Het Kontakt, 2 maart 2016)
Raad kraakt azc-rapport (AD Gouda, 2 maart 2016)
Teleurstelling onderzoek opvang (AD Rotterdam Oost, 2 maart 2016)
COA wil boten voor opvang vluchtelingen (AD, 2 maart 2016)