Door Redactie op 4 maart 2016

College wil niet meedenken over waterbus over de IJssel

De PvdA-fractie in Krimpenerwaard wil dat er een waterbusverbinding komt over de Hollandsche IJssel. B en W zien er echter geen heil in.

Volgens wethouder Dilia Blok (VGBK) kijkt de fusiegemeente vooralsnog naar de mogelijkheden voor openbaar vervoer over de Lek. ‘Wij zijn dit druk aan het onderzoeken. Een waterbusverbinding over de IJssel heeft nu geen prioriteit.’

gerjog125

Gerjo Goudriaan

Raadslid Gerjo Goudriaan (PvdA) is daar niet tevreden mee. ‘Er komt binnenkort een passantenhaven in Gouderak en bij Stolwijkersluis krijgt het Koudasfaltterrein een flinke upgrade. Dit is hét uitgelezen moment om de vervoersmogelijkheden over de IJssel verder uit te diepen.’

Het idee voor een waterbus tussen Rotterdam en Gouda komt niet uit de lucht vallen. Een aantal jaren geleden deed de toenmalige VVV-afdeling van het Groene Hart nog tevergeefs een oproep om zo stedelingen naar de polder te lokken.
Volgens Blok is het plan toen onder afgeketst vanwege de kosten en omdat de rivier niet breed genoeg zou zijn. ‘Onzin’, meent Goudriaan. ‘We zijn inmiddels een aantal jaren verder. Op het gebied van techniek is er veel veranderd. Er kan met kleinere boten gevaren worden.’

Volgens de wethouder biedt de Lek veel kansen op het gebied van toerisme. ‘Denk aan een verbinding tussen de Krimpenerwaard en Kinderdijk’, zegt Blok. Zij sluit niet uit dat de IJssel ooit opnieuw op de agenda komt. ‘Samen met gemeenten als Gouda en Zuidplas willen wij de IJssel op toeristisch gebied aantrekkelijker maken.’

(Bron: AD Gouda, 4 maart 2016)