Door Redactie op 13 april 2016

Dauwtrappen stopt na 18 jaar

De traditie om op Hemelvaartsdag door de Krimpenerwaard te dauwtrappen, is ten einde. De organisatie heeft trouwe wandelaars laten weten dat het evenement niet langer wordt georganiseerd.

Sinds 1998 stonden honderden natuur- en wandelliefhebbers uit de wijde omtrek vroeg op om, nog vóór zonsopgang, door de weilanden van de ontwakende Krimpenerwaard te lopen. Het dauwtrappen was toen bedoeld als ludiek protest tegen de aanleg van de Zuidwestelijke Randweg door de Gouderakse polder Veerstalblok, maar groeide uit tot een populair wandelevenement waarvoor zelfs een deelnemersmaximum moest worden ingesteld.

Voor het beëindigen van de traditie geeft de organisatie twee redenen. De eerste is het slinkend aantal vrijwilligers om het dauwtrappen te organiseren. De tweede is de aankondiging van de familie Van Drunen die altijd haar boerderij beschikbaar stelde als start- en eindpunt, hiermee te willen stoppen.

Het dauwtrappen op Hemelvaartsdag is in Nederland een eeuwenoude traditie; de grond zou dan een heilzame werking hebben voor wie blootsvoets zou lopen. Dat kon ook in Gouderak, waar het natuurgebied de Veerstalblokboezem die op die dag voor het publiek was opengesteld.

Lees ook:
Nooit meer op blote voeten (AD Gouda, 14 april 2016)

dauwtrap545

Paarden in de ochtendmist bij Stolwijkersluis, dauwtrappen 2012.