Door Redactie op 5 mei 2016

‘Snel 663.000 euro nodig voor Cultuurhuis’

Liquiditeitsproblemen van de Stichting Cultuurhuis nopen de gemeente Krimpenerwaard om snel met 663.000 euro over de brug te komen voor de afbouw en inrichting van het nieuwe pand. Dat stelt het college van B&W in een voorstel aan de raad.

In de raadsvergadering van 31 mei is nadrukkelijke instemming gewenst om 500.000 euro te voteren om problemen tussen het Cultuurhuis en aannemer Van Schijndel uit Geffen te voorkomen. Het gemeentebestuur wil daarnaast 100.000 euro extra beschikbaar stellen voor de inrichting van het Cultuurhuis en nog eens 63.000 euro overmaken naar de Stichting Bibliotheek Krimpenerwaard als bijdrage voor kasten, displays en presentatie.

De voormalige gemeente Nederlek verstrekte de stichting Cultuurhuis in september 2014 een eenmalige subsidie van 1.150.000 euro, maar dat bedrag was niet in de begroting voor 2015 opgenomen. B&W kwam daar pas later achter: ‘Er was sprake van een onvolledig besluit. Voor het jaar 2016 is daarom 600.000 euro verwerkt in de begroting. De bouw van het ontmoetingscentrum vordert echter snel. De termijnfacturen van de aannemer komen maandelijks binnen bij de Stichting, die de opdrachten voor de inrichting moet verstrekken. Als gevolg hiervan is de Stichting Cultuurhuis in liquiditeitsproblemen gekomen en heeft het bestuur de gemeente verzocht zo snel mogelijk de bedragen voor de afbouw en inrichting beschikbaar te stellen.’

Het concept van het Cultuurhuis voor de kern Krimpen aan de Lek is sinds 2009 in ontwikkeling. De Stichting Cultuurhuis opereert als aanjager, dienstverlener en inspirator van lokale organisaties. Het Cultuurhuis is nu gevestigd in het voormalige bankgebouw aan de Hoofdstraat in Krimpen aan de Lek. Het doel is dat de nieuwe huisvesting in de dorpskern in het najaar in gebruik wordt genomen.

In januari 2016 besloot het college naar aanleiding van een hulpvraag vanuit de Stichting om het project Cultuurhuis verder tot uitvoering te brengen, waarbij de risico’s zoveel mogelijk worden beperkt en de regie voor de afbouw werd overgenomen. De Stichting Cultuurhuis heeft ook bij QuaWonen verzocht om extra financiële middelen, maar de woningcorporatie heeft hierop afwijzend gereageerd. Ook in het bestuurlijk gesprek tussen gemeente en QuaWonen eind april heeft de corporatie aangegeven geen rol te willen spelen.

Het college benadrukt dat er nog forse financiële risico’s zijn die over één tot twee jaar alsnog kunnen blijken. Deze risico’s zijn met name gelegen in de exploitatie van de Stichting en de garantstelling door de gemeente.

In het Cultuurhuis vinden straks onder andere de bibliotheek, muziekvereniging Crescendo, toneelvereniging KDO en de Stichting jeugd en jongerenwerk onderdak. In het gebouw komt een theaterzaal met tweehonderd zitplaatsen, die ook in meerdere zalen gesplitst kan worden. Een patio, twee educatieve ruimtes, een daktuin en twaalf huurappartementen maken het plaatje compleet.

(Bron: Het Kontakt, 4 mei 2016)

Lees ook:
Vragen aan wethouder Boere (Het Kontakt, 10 mei 2016)
Cultuurhuis Krimpen kampt met een tekort (AD Rotterdam Oost, 7 mei 2016)