Door Redactie op 8 maart 2017

En de kerktorens dan…?

De gemeenteraad is akkoord gegaan met de verkoop van 31 van de in totaal 131 panden die de gemeente Krimpenerwaard in bezit heeft. Opvallend afwezig in de discussie: de kerktorens. PvdA-raadslid Cees van der Graaf wilde weten waarom deze buiten beschouwing zijn gelaten in de inventarisatie van het gemeentelijk antwoord.

Hij kreeg geen antwoord van het college.

De gemeente Krimpenerwaard heeft diverse kerktorens in bezit, zoals die van Stolwijk, Berkenwoude, Ammerstol, Schoonhoven (Bartholomeuskerk) en Ouderkerk aan den IJssel. Het is een ruim tweehonderd jaar oude erfenis. In 1798 werden alle kerktorens door een wet van Napoleon eigendom van de burgerlijke overheid. De torens konden een militaire functie vervullen als uitkijkpost en bij calamiteiten, zoals hoog water, was de toren een hoge, droge schuilplaats. Omdat staat en kerk destijds ook al strikt gescheiden waren, vond Napoleon het logisch dat de overheid verantwoordelijk was voor gebouwen met een openbare functie.

Maar die functies hebben kerktorens allang niet meer. Diverse gemeenten hebben al geprobeerd van hun kerktorens af te komen, omdat het vaak oude, monumentale panden betreft waarvan het onderhoud veel geld kost.

De PvdA realiseert zich dat het verkopen van kerktorens voor de gemeente een lastige discussie is, maar voor de volledigheid hadden ze wel in de inventarisatie moeten worden meegenomen, vindt Cees van der Graaf. ‘Ik heb het nu in de week gelegd. Als wethouder Ria Boere straks met een uitgewerkt plan voor de verkoop van gemeentelijke panden komt, zal ik de torens weer ter sprake brengen.’

De kerktorens van Berkenwoude (boven) en Ouderkerk aan den IJssel zijn beide eigendom van de burgerlijke gemeente Krimpenerwaard.