Door Redactie op 31 augustus 2017

PvdA: Aandelen Eneco niet verkopen

De gemeenteraad van Krimpenerwaard moet de verleiding van het grote geld weerstaan en de aandelen van Eneco niet verkopen. Om écht te kunnen werken aan een duurzame toekomst is het noodzakelijk om als overheid aan het roer te zitten, vindt de PvdA.

Dat kan als aandeelhouder van een groot, groen energiebedrijf als Eneco. Verkoop je de aandelen, dan laat je het klimaat over aan markt en verlies je de sturing. Een overheid moet zich verantwoordelijk opstellen als het over een duurzame toekomst gaat, stelt de PvdA. Verkoop van de aandelen past daar niet in.

Bovendien is het volgens fractievoorzitter Marije Willems ook niet verstandig om te ‘cashen’ (het zou in Krimpenerwaard om een opbrengst van circa 15,5 miljoen euro gaan) zonder dat er een concreet plan is voor de besteding van dat geld. Ook is nu helemaal niet duidelijk hoe groot de opbrengst precies zou zijn. De gemeente ontvangt nu jaarlijks ongeveer 550.000 euro als dividend.

Eneco is eigendom van 53 gemeenten. Zij hebben onderling afgesproken, uiterlijk 31 oktober te beslissen over de verkoop van hun aandeel. De grootste aandeelhouders – Rotterdam, Den Haag en Dordrecht – hebben al aangegeven dit te willen doen, maar er zijn ook gemeenten die hun verantwoordelijkheid niet ontlopen, zoals Amstelveen. Krimpenerwaard moet het voorbeeld van Amstelveen volgen, vindt de PvdA.

Lees ook:
‘Verkoop Eneco bedreigt klimaatafspraken Parijs’ (Binnenlands Bestuur, 29 augustus 2017)
Amstelveen maant aandeelhouders Eneco (Reformatorisch Dagblad, 29 augustus 2017)
College wil aandelen Eneco verkopen (AD Gouda, 29 augustus 2017)
Verkoop Eneco-aandeel: bezint eer ge begint! (AD, 26 augustus 2017)
Burgers op de bres voor groen Eneco (AD, 25 augustus 2017)
Houd Eneco uit handen van een multinational (AD, 19 augustus 2017)