25 november 2014

Deadline voor coalitie: 15 december

15 december. Dan moet bekend zijn welke partijencombinatie het nieuwe college van de gemeente Krimpenerwaard gaat vormen. Voor 1 januari moet vervolgens bekend zijn welke wethouders in dat college zitten.

Die deadline van 15 december heeft VGBK-voorman Willem Schoof zichzelf opgelegd. Daarna resteren dan nog twee weken om de poppetjes te zoeken voor de wethouderszetels. Schoof vandaag in het AD: ‘We hebben haast, er is geen alternatieve datum voor 1 januari. We hebben de plicht om onze burgers voor die tijd een kant en klaar bestuur te presenteren.’

Vanavond gaat VGBK, die bij de verkiezing van 19 november als grootste partij uit de bus kwam, in gesprek met CDA, D66, PvdA en Pro Krimpenerwaard om elkaar de nieren te proeven. Morgen volgen Gemeentebelang Schoonhoven, VVD, ChristenUnie en SGP. De volgorde van de gesprekken is volgens Schoof geheel willekeurig. Voor een meerderheid in de gemeenteraad van 31 zetels is een coalitie nodig van van minimaal drie partijen met ten minste 16 zetels (zie ook ons bericht ‘De machtsverhoudingen in de nieuwe raadzaal’).

robenbas200Namens de PvdA worden de besprekingen gevoerd door Rob Geleijnse en Bas Noorlander (foto hiernaast). Afgesproken is, dat er tijdens de onderhandelingen uiterste terughoudendheid wordt betracht op sociale media. Schoof heeft beloofd op 4 december met een update naar buiten te komen.

gemkrw545 (2)15 december moet duidelijk zijn welke partijen het college van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard gaan vormen.

Coalitie in hoog tempo (AD Rotterdam Oost, 25 november 2014)
Eerste coalitiegesprekken ‘puur procedureel’ (Het Kontakt, 25 november 2014)