9 december 2014

Tjerk Bruinsma (PvdA) eerste burgemeester van Krimpenerwaard

Tjerk Bruinsma, nu nog waarnemend burgemeester in Alphen aan den Rijn, wordt de eerste burgemeester van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard. Dat heeft de Zuid-Hollandse commissaris van de Koning Jaap Smit vandaag laten weten.

Bruinsma (PvdA) is tot half december nog de eerste burger van Alphen. Dan wordt hij daar opgevolgd door oud-minister Liesbeth Spies. Het afgelopen jaar deed hij ervaring op met het besturen van een net heringedeelde gemeente: op 1 januari 2014 fuseerden de gemeenten Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude. Deze ervaring zal hij in de nieuwe gemeente Krimpenerwaard, een fusie van Bergambacht, Ouderkerk, Nederlek, Schoonhoven en Vlist goed kunnen gebruiken.

Vóór hij op 1 januari 2014 waarnemer in Alphen aan den Rijn werd, was hij elf jaar burgemeester van Vlaardingen. Hij was in 2002 de eerste rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester van Nederland. In Vlaardingen volgde hij de deze zomer overleden geboren Gouderakker Leen Vleggeert op.
Van 1994 tot 2002 was Tjerk Bruinsma wethouder in Groningen.

Bruinsma (63) is een bestuurlijke zwaargewicht. Hij staat bekend als een gezaghebbende maar tegelijkertijd aimabele en toegankelijke burgemeester. Hij is jurist en studeerde aan de universiteiten van Leiden en Groningen.

Tjerk Bruinsma is per 1 januari, als de nieuwe gemeente van start gaat, benoemd. In de loop van 2015 start de nieuwe gemeenteraad de procedure voor de benoeming van een vaste burgemeester. Tot die er is, zit Bruinsma het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad voor.

tjbfietsGetuige de profielfoto van zijn twitteraccount is Tjerk Bruinsma een fietsliefhebber. Dan kan hij in de Krimpenerwaard zijn hart ophalen!

Persbericht provincie Zuid-Holland

Tjerk Bruinsma voelt zich ‘zeer vereerd’ (Het Kontakt West, 16 december 2014)
Veel bijval voor waarnemer Tjerk Bruinsma
(AD Rotterdam Oost, 11 december 2014)