4 februari 2015

Ophef ozb-tarieven: college komt oppositie tegemoet

Door de afwezigheid van wethouder Ria Boere (VVD) verliep het interpellatiedebat over de OZB-tarieven in de Krimpenerwaard dinsdagavond anders dan verwacht. De oppositiepartijen stelden zich gematigder op en gingen akkoord met een handreiking vanuit het college.

De oppositie hekelt de met 35,4 procent gestegen onroerendezaakbelasting in Schoonhoven. Volgens het college bieden de wettelijke verplichtingen tot een harmonisatie van de OZB echter weinig mogelijkheden om deze stijging ongedaan te maken. Burgemeester Tjerk Bruinsma (PvdA) zegde de oppositie dinsdagavond toe dat bij de komende bespreking van de geactualiseerde begroting alles in het werk wordt gesteld om ook tot een harmonisatie van de rioolheffing te komen.

Schoonhoven kende in vergelijking met de vier andere fusiepartners jarenlang een relatief lage OZB. Hier stond een hogere rioolheffing tegenover. De verwachting is dat het gelijktrekken van de rioolrechten voor Schoonhovenaren gunstig zal uitpakken.

Oppositiepartijen CDA, Gemeente Belang Schoonhoven, Pro Krimpenerwaard, PvdA en D66 stellen dat er op deze manier op het gebied van de lokale lasten minder grote verschillen zijn tussen de vijf voormalige gemeenten.

Tot grote verrassing van de raad kon Boere, portefeuillehouder financiën, dinsdagavond niet aanwezig zijn bij de raadsvergadering. ’s Middags was zij tijdens collegebesprekingen in het Schoonhovense stadhuis onwel geworden. Per ambulance werd zij naar het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda gebracht.
“Er zijn geen bijzonderheden geconstateerd, maar de situatie was wel dusdanig ernstig dat het onverstandig leek dat zij hier nu het debat zou gaan voeren,” stelde Bruinsma, die haar portefeuille voor die avond overnam.
Pieter Heerens (Gemeente Belang Schoonhoven) had vooraf aangekondigd mogelijk met een motie van wantrouwen richting wethouder Boere te komen. Door haar afwezigheid kon hij deze niet in stemming brengen.

Ook Ad Struijs (Pro Krimpenerwaard) had een motie voorbereid, met daarin de oproep aan het college om op korte termijn met inwoners van Schoonhoven in gesprek te gaan. Deze bewaarde hij om op een ander moment in stemming te brengen. “Het college moet zijn verantwoordelijkheid nemen en het voorstel, waar de raad in meerderheid mee heeft ingestemd, op locatie toelichten. Pro Krimpenerwaard vindt dat het regel moet zijn om ingrijpende kern-gerelateerde onderwerpen op locatie te bespreken.”

Desondanks was er sprake van een pittig debat. Zo kregen Struijs en Heerens het aan de stok met Willem Schoof (VGBK). “Deze twee heren stellen in de door hen opgezette petitie dat de coalitie haar kiezers heeft bedrogen. Dat is volstrekte lariekoek en is in strijd met hoe er over een mogelijke lastenverzwaring gesproken is tijdens de verschillende verkiezingsdebatten,” oordeelde Schoof.

George Hamel van de VVD – een partij die zich traditioneel hard maakt voor belastingverlaging – leek de OZB-stijging wat te bagatelliseren en werd aangepakt door Rob Geleijnse (PvdA). “Schoonhoven staat op zijn kop en dat is terecht. Stel dat een gezin er tachtig euro op achteruit gaat. Daar zouden ouders hun kinderen een heel jaar lang voor kunnen laten sporten. Dit is voor veel mensen veel geld, zeker in deze tijden van economische crisis.”

(Bron: Het Kontakt, 4 februari 2015

Lees ook:
Oppositie wil lastenverlichting (AD Gouda, 4 februari 2015)

Eerder bericht over dit onderwerp:
OZB-verhoging Schoonhoven houdt gemoederen bezig (28 januari 2015)