Door Redactie op 16 april 2015

Gouda koopt terrein Koudasfalt

De gemeenteraad van Gouda heeft woensdagavond met 21 tegen 10 stemmen besloten tot de aankoop van het terrein van Koudasfalt in Stolwijkersluis. Als PvdA Krimpenerwaard juichen wij dit besluit toe.

De partijen die voorstander waren van aankoop van het terrein aan de Hollandsche IJssel zagen vooral kansen voor de stad. Dat waren PvdA, D66, ChristenUnie, GroenLinks, GBG, VVD en Partij voor de Dieren. De tegenstanders (CDA, SP, SGP, GoudaPositief en 50Plus) wezen op de financiële risico’s.

Als Krimpenerwaardse partij zien wij vooral ook kansen voor onze eigen gemeente. Het Koudasfalt-terrein is geografisch ook onderdeel van de Krimpenerwaard. Doordat het de overgang vormt van het stedelijk gebied van Gouda naar de groene ‘achtertuin’ van die stad, zijn er volop kansen voor een ontwikkeling die bijdraagt aan het recreatief-toeristische verkeer tussen beide gemeenten. Wij willen een mooie overgangszone tussen de Krimpenerwaard en Gouda; een industriële bestemming past daar niet in en wij zijn daarom blij dat het terrein nu in handen van de gemeente Gouda komt.

Wat de toekomstige invulling wordt, is nog niet bekend. Het college van B en W heeft van de gemeenteraad de opdracht gekregen, komend najaar met een voorstel te komen.
‘Gaan we doen’, twitterde (externelink16) de Goudse PvdA-wethouder Rogier Tetteroo (externelink16) direct na de besluitvorming enthousiast:

tweetkoudasfalt

Op dit moment loopt er ook een crowdfunding-actie (externelink16) om het terrein te vrijwaren van industrie en om ervoor te zorgen dat het waterfront van Gouda aan de Hollandsche IJssel nog mooier wordt en er ruimte komt voor ‘recreatieve, creatieve, duurzame en ambachtelijke initiatieven die Gouda nog leuker maken om in te wonen en nog aantrekkelijker om te bezoeken, zoals (kleinschalige) festivals en evenementen en water- en scheepvaartgerelateerde bedrijvigheid.’

Lees ook:
Goudasfalt gered (Goudse Post, 22 april 2015)
Gouda koopt terrein Koudasfalt (AD Gouda, 16 april 2015)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
College wil niet meewerken aan nieuwe bestemming Koudasfalt (1 april 2015)
Vragen in Provinciale Staten over Koudasfalt-terrein Stolwijkersluis (14 maart 2015)
Toekomst Koudasfalt-terrein gaat ook Krimpenerwaard aan (7 maart 2015)