Door Redactie op 10 juni 2015

‘Gemeente Krimpenerwaard is financieel gezond’

Ondanks het feit dat het college van B en W de begroting van de gemeente Krimpenerwaard voor de komende drie jaar moet bijstellen, vindt wethouder Ria Boere dat de fusiegemeente er redelijk voor staat. “We zijn financieel gezond en beschikken over een goede reserve. Het is zeker geen zorgelijke situatie.”

Boere gaf bij haar toelichting op de gemeentefinanciën – tijdens de commissievergadering dinsdagavond – wel aan dat enkele zaken op orde moeten worden gebracht. “Dat geldt met name voor de productenbegroting. In het verleden werden door de vijf gemeenten dezelfde uitgaven bij verschillende posten geboekt. Daardoor ontbreekt nu enig overzicht. Als we daarbij meer efficiency kunnen bewerkstelligen, stuiten we in de komende jaren op meer positieve bedragen in de boekhouding.”

Vooralsnog rekent Ria Boere op een min van 4,4 miljoen euro in 2015. Met name de gelden voor de uitvoering van de sociale taken zijn ongewis. Een verliespost van 3 miljoen euro is daarom in de begroting opgenomen. “Dit najaar krijgen we meer inzicht in de werkelijke kosten. De personeelslasten vallen hoger uit vanwege een relatief oud ambtenarenbestand. Daarvoor is een extra last van 1 miljoen euro opgenomen.”

De wethouder werd dit jaar geconfronteerd met een reeks jaarrekeningen van de voormalige gemeenten, die een positief saldo van 2,9 miljoen euro aangaven. Daarvan gaat 1,6 miljoen euro naar de algemene reserve en 1 miljoen euro naar het sociaal domein. Omdat de bijdragen van de overheid jaarlijks worden teruggeschroefd, dient de gemeente Krimpenerwaard 1,4 miljoen euro te bezuinigen. Dat ‘ombuigen’ wordt volgens Boere de grootste uitdaging in 2016. “We moeten dan een flinke slag slaan.”

Om de organisatie niet te veel te belasten, worden projecten in enkele gevallen later uitgevoerd dan gepland. Boere: “Er staan er negentig op de rol. Het is gekkenwerk om daarmee tegelijk aan de slag te gaan. Daarom sturen we nieuwsbrieven rond om bewoners te melden dat er van afstel geen sprake is, maar soms wel van uitstel.”

(Bron: Het Kontakt, 10 juni 2015

Begroting 2015-2018 gemeente Krimpenerwaard

Gemeente Krimpenerwaard schrikt van lagere uitkering (17 juni 2015)