Door Redactie op 2 juli 2015

Hoge Raad van Adel ontwerpt nieuw gemeentewapen

Op verzoek van het college van B en W van Krimpenerwaard maakt de Hoge Raad van Adel een ontwerp voor een nieuw gemeentewapen. Het college heeft daarmee geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om een eigen ontwerp ter goedkeuring aan die Raad voor te leggen.

Volgens zijn eigen procedure zal de Hoge Raad van Adel in elk geval de wapens van de vijf oude gemeenten in zijn ontwerp betrekken en bezien of uit elementen hiervan een verantwoord nieuw wapen kan worden samengesteld. Het is echter ook mogelijk dat een nieuw, voor de nieuwe gemeente karakteristiek element wordt toegevoegd of (in bijzondere gevallen) een wapen geheel wordt samengesteld uit nieuwe elementen.

K5wapens

De wapens van de voormalige gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist. (Bron: Heraldry of the World)

De gemeente had er ook voor kunnen kiezen eigen ideeën of wensen of zelfs een eigen ontwerp aan de Raad voor te leggen.
Vorig jaar stelden wij dit onderwerp op onze website al aan de orde. Daar is een aantal reacties op gekomen. Wij hopen dat de gemeente deze alsnog bij de besluitvorming over het nieuwe gemeentewapen wil betrekken en ook anderen nog de gelegenheid geeft suggesties of ideeën in te sturen. Reacties zijn bij de PvdA in ieder geval nog altijd welkom, bij voorkeur per e-mail. Wij zullen ze dan betrekken bij onze meningsvorming over het nieuwe gemeentewapen.

Lees ook:
Een nieuwe gemeentewapen voor Krimpenerwaard (5 augustus 2014)
Ontwerpen gemeentewapen ‘lastige klus’ (Het Kontakt, 29 april 2014)
Ammerstol moet vrezen voor z’n zalm (14 april 2014)

Het gemeentehuis van Nederlek wordt het bestuurscentrum van de nieuwe gemeente. Maar hoe gaat het wapen eruitzien?Het bestuurscentrum van de nieuwe gemeente in Lekkerkerk. Maar hoe gaat het wapen eruitzien?