Door Redactie op 10 juli 2015

Gouderakse Golf gepresenteerd, eerste paal Cultuurhuis Krimpen

In Gouderak heeft wethouder Lavinja Sleeuwenhoek van de gemeente Krimpenerwaard de ‘Gouderakse Golf’, een kunstwerk op de oever van de Hollandsche IJssel, aan de bevolking overhandigd. En in Krimpen aan de Lek sloeg wethouder Dilia Blok de eerste paal voor het nieuwe Cultuurhuis.

Voor beide dorpen is dit een aanwinst.
De Gouderakse Golf is een van de drie kunstwerken die de voormalige gemeente Ouderkerk bij wijze van afscheidscadeau schonk aan de drie dorpen waaruit die gemeente bestond. Het 14 meter lange kunstwerk is een ontwerp van Louky Scheltema uit Ouderkerk aan den IJssel en beeldend kunstenaar Ilse Breen uit Gouderak. Het verbeeldt de dijk, de rivier en de getijdenwerking ineen. Een houten bankje met uitzicht op de rivier is in het object geïntegreerd. Van bovenaf gezien heeft het de vorm van de Hollandsche IJssel bij Gouderak en het loopt af van hoog (1 meter) naar laag (10 centimeter). Het is een kunstwerk ‘dat uitnodigt om te mijmeren over Gouderak, de rivier, de dijk, de tijd’.
In haar toespraakje bij de presentatie roemde wethouder Sleeuwenhoek de zelfwerkzaamheid van de vrijwilligers die de Gouderakse Golf hebben opgebouwd.

Wethouder Lavinja Sleeuwenhoek en oud-wethouder van Ouderkerk Theo Segers wijden het kunstwerk in door er een emmer IJsselwater overheen te gieten.

Wethouder Lavinja Sleeuwenhoek en oud-wethouders van Ouderkerk Theo Segers en Ria Boere (niet zichtbaar) wijden het kunstwerk in door er een emmer IJsselwater overheen te gieten. Op de achtergrond kijken de twee makers, Ilse Breen en Louky Scheltema, toe.

Het bankje met uitzicht over de Hollandsche IJssel was direct in trek.

(Bron: YouTube/Krimpenerwaard Fotografie)

Cultuurhuis Krimpen aan de Lek

Een dag eerder sloeg wethouder Dilia Blok de eerste paal voor het nieuwe Cultuurhuis in het centrum van Krimpen aan de Lek. Het moet een bruisend ontmoetingscentrum worden waar veel laagdrempelige activiteiten worden georganiseerd. Als PvdA zijn we trots op deze verrijking van Krimpen aan de Lek; onze in 2012 plotseling overleden wethouder Ron van de Haterd heeft zich zeer ingespannen voor de vestiging van het Cultuurhuis in het vernieuwde centrum van het dorp. De raad van de voormalige gemeente Nederlek heeft uitgesproken dat er in het nieuwe winkelcentrum van Krimpen aan de Lek een herdenkingsboom voor hem moet worden geplant. Dit zou gelijktijdig met de opening van het nieuwe Cultuurhuis kunnen gebeuren.

Wethouder Dilia Blok slaat de eerste paal voor het nieuwe Cultuurcentrum. (Bron foto: Facebook/Cultuurhuiskrimpenaandelek)

Kunstwerk ‘De Golf’ onthuld op kade Gouderak (Het Kontakt, 12 juli 2015)
Kunstwerk met emmer vol rivierwater ‘gedoopt’ (Dichtbij.nl, 11 juli 20115)

Lees ook:
Kunst in Gouderak, cultuur in Krimpen – en meer… (6 juli 2015)