Door Redactie op 21 juli 2015

Zeven villa’s op verpauperde locatie aan Middelblok Gouderak

De verpauperde toestand van de locatie Middelblok 20-24 in Gouderak is de PvdA al heel lang een doorn in het oog. Maar er is licht aan het eind van de tunnel: de gemeente Krimpenerwaard werkt mee aan de bouw van zeven vrijstaande villa’s en een recreatievoorziening.

Zeven vrijstaande woningen, een aanlegsteiger en een openbare recreatievoorziening met parkeerplaatsen. Dat zijn de ingrediënten van het plan (zie de tekening hieronder) van de Reeuwijkse ontwikkelaar Vergeer Planontwikkeling met de verloederde locatie aan het Middelblok. Ooit stonden daar twee tijdelijke woningen. De restanten van een daarvan zijn enkele jaren geleden gesloopt, de andere is een ruïne en kan ieder moment instorten.

Nu nog onkruid, straks zeven vrijstaande villa's.

Nu nog onkruid, straks zeven vrijstaande villa’s.

De verpaupering van deze op zichzelf mooie locatie aan de Hollandsche IJssel was in 2007 een van de aanleidingen voor de PvdA in de toenmalige gemeenteraad van Ouderkerk om te komen met de notitie Aanval op het verval, waarmee wij een actief beleid om de verpaupering van panden tegen te gaan, wilden stimuleren. Helaas heeft de gemeente Ouderkerk daar nooit werk van gemaakt.

Wij zijn blij dat er na jaren een veelbelovend plan ligt om deze locatie te ontwikkelen. Behalve in woningen en een kleinschalige recreatievoorziening voorziet het in de aanleg van een natuurvriendelijke oever met rietruigten. Die sluit aan op het ‘rieteiland’ bij de Zellingwijk.

Een schets van het plan van Vergeer Planontwikkeling:
Middelbl24tekening545

Lees ook:
Villabouw op verpauperd terrein Middelblok Gouderak (Dichtbij.nl, 22 juli 2015)
Plan voor villa’s op verpauperd terrein langs IJssel (Het Kontakt, 22 juli 2015)
Verloederde plek wordt villabuurtje (AD Gouda, 22 juli 2015)

Zakelijke opgave inhoud overeenkomst Middelblok 20-24 Gouderak