Door Redactie op 27 juli 2015

PvdA wil meer weten over financiële strop Gouderak Oost

De PvdA in de gemeenteraad van Krimpenerwaard wil van het college van B en W meer duidelijkheid over de kostenoverschrijdingen bij de reconstructie van de wijk Gouderak Oost. Ook wil de PvdA weten hoe het college deze extra kosten denkt te financieren.

basn200

Bas Noorlander: ‘Zeer verontrust.’

Commissielid Bas Noorlander heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de mededeling dat de reconstructie van de Gouderakse wijk Oost 15% méér gaat kosten dan het bedrag waarvoor het werk door de voormalige gemeente Ouderkerk is aanbesteed. De PvdA wil weten om hoeveel euro’s het gaat.

Bas Noorlander vraagt zich af, of bij het aanbesteden van het werk de gemeente wel beschikte over voldoende professionele technische en financiële deskundigheid. Het werk in Gouderak is onderdeel van een groter IBOR-project (Integraal Beheerplan Openbare Ruimte, zie deze brochure). Het heeft er volgens de PvdA alle schijn van dat er bij de aanbesteding en gunning van het project ‘open einden’ zijn geformuleerd die lijken op een blanco cheque. ‘Ik ben hier zeer verontrust over, omdat nu niet duidelijk is wat de totale financiële gevolgen zijn voor de gemeente’, aldus Noorlander. ‘Waarom is niet gekozen voor het vragen aan de raad van een aanvullend krediet om dit werk financieel te begrenzen?’

Hij wil ook weten wat het aanbrengen van een zwaardere fundering betekent voor de duur van het werk. De bewoners van Gouderak Oost hebben al een halfjaar te maken met veel overlast en hebben er recht op te weten wat de einddatum is. Bas Noorlander vraagt ook of de gemeente aansprakelijk wordt gesteld voor de gevolgen van de uitgelopen en duurdere werkzaamheden, nu de vooraf gecommuniceerde termijn van overlast naar de bewoners wordt overschreden.

Ten slotte vraagt de PvdA zich af, wat de forse overschrijding van de exploitatie betekent voor de tarieven van de rioolheffing en de toekomstige investeringen van de gemeente.

(In januari 2015 startte de gemeente met de uitvoering van de reconstructie van de wijk Gouderak Oost. In de straten Dotterlei, Pijlkruid, Weegbree en Beukendaal worden zowel de rijbaan als het trottoir en de parkeervakken onderheid met een op palen aangebrachte betonnen fundering. Deze ingrijpende maatregel is noodzakelijk vanwege de grote verzakkingen in de wijk.)

Lees ook:
Vragen PvdA over ‘dure’ aanpak Gouderak (AD Gouda, 29 juli 2015)
PvdA wil uitleg over financiële tegenvaller (Het Kontakt, 28 juli 2015)
PvdA-vragen ‘dure’ aanpak in Gouderak (AD Rotterdam Oost, 28 juli 2015)
PvdA: duidelijkheid over financiële strop Gouderak Oost (Dichtbij.nl, 27 juli 2015)

Eerder bericht over dit onderwerp:
Reconstructie Gouderakse wijk pakt veel duurder uit (24 juli 2015)