Door Redactie op 2 november 2015

Nieuwe moskee Schoonhoven op plek van oude school

Het moskeebestuur in Schoonhoven heeft het voormalige schoolgebouw van De Rank aan de Albert Plesmanstraat gekocht om er een nieuw gebedshuis te realiseren. Bedoeling is om de bestaande school op de begane grond uit te breiden met een gebedsruimte.

De Stichting Marokkaanse Moskee Schoonhoven wil het bestaande deel inrichten voor onder meer leslokalen, kantoor- en vergaderruimte, sanitair en een kantine. Dit schrijft het AD vandaag.

De Marokkaanse gemeenschap van Schoonhoven zit al jaren in een veel te krap houten gebouwtje aan de Mr. Kesperstraat. Er waren plannen om dit gebouw te slopen en op dezelfde plek een nieuwe moskee te bouwen, maar door het vrijkomen van het schoolgebouw is er nu een alternatieve oplossing voor de ruimtenood: de herontwikkeling van het schoolgebouw tot moskee. Aan de eerste etage van het schoolgebouw verandert nagenoeg niets.

Doordat het aantal bezoekers van de moskee toeneemt, is uitbreiding noodzakelijk. De nieuwe gebedsruimte wordt aan de zuidgevel gerealiseerd. Tot de nieuwe moskee klaar is, blijft het huidige gebouwtje in gebruik. Daarna wordt het gesloopt en krijgt die plek een groenbestemming.

Maandagavond 16 november is er een inloopbijeenkomst waar geïnteresseerden zich kunnen laten informeren over het bouwplan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De huidige ‘moskee’ aan de Mr. Kesperstraat. (foto © Pijk Kuipéri)

situatieschets moskee

Situatieschets van de oude en de nieuwe situatie. (bron: toelichting bij het ontwerpbestemmingsplan)