Door Redactie op 22 november 2015

PvdA vraagt naar voortgang passantenhaven Gouderak

PvdA-raadslid Gerjo Goudriaan heeft het college van B en W van Krimpenerwaard gevraagd naar de stand van zaken met betrekking tot de passantenhaven bij de Gouderakse Zellingwijk. Met de aanleg hiervan zou deze zomer worden begonnen, maar er is niets gebeurd.

De PvdA wil weten waardoor het project vertraging heeft opgelopen en wanneer het college nu denkt met de uitvoering van het project te beginnen.

gerjog200

Gerjo Goudriaan wil weten waarom nog niet is begonnen met de passantenhaven.

De komst van een haven is een oude wens van de PvdA. Vanaf het begin vormde een passantenhaven onderdeel van de tekeningen voor de nieuwe Zellingwijk die is herbouwd na de grote bodemsanering. Tot teleurstelling van velen haalde Rijkswaterstaat aanvankelijk een streep door het plan, omdat de in- en uitvarende jachtjes een gevaar voor de scheepvaart op de Hollandsche IJssel zouden vormen. De PvdA heeft er in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Ouderkerk steeds op aangedrongen, vast te houden aan de passantenhaven. Onze wethouder Klaas Dogterom, bestuurslid van de Stichting Herontwikkeling Zellingwijk, heeft dat gedaan en dankzij die vasthoudendheid is Rijkswaterstaat uiteindelijk akkoord gegaan.

De komst van het haventje is goed voor de leefbaarheid in het dorp. Met een aanlegmogelijkheid voor de pleziervaart kan er bovendien iets van de oude sfeer van Gouderak terugkomen. De rechtstreekse band die Gouderak altijd heeft gehad met het water moet wat ons betreft zichtbaar blijven.

Artist’s impression van de nieuwe passantenhaven

Lees ook:
Haven laat nog op zicht wachten (AD Gouda, 27 november 2015)
PvdA stelt vragen over aanleg haventje Zellingwijk (Het Kontakt, 24 november 2015)
PvdA wil weten hoe het staat met passantenhaven Gouderak (RTV Krimpenerwaard 24 november 2015)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Passantenhaven Zellingwijk Gouderak wordt realiteit (16 november 2014)
Start met passantenhaven Zellingwijk (21 augustus 2014)
Zo gaat de passantenhaven eruitzien (13 februari 2014)