Door Redactie op 19 januari 2016

Versterking IJsseldijk: megaklus van meer dan € 200.000.000,00

De versterking van de IJsseldijk tussen Krimpen aan den IJssel en Gouderak gaat ongeveer 220 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit de presentatie die het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard dinsdag 19 januari gaf aan de raadsadviescommissie van de gemeente Krimpenerwaard. Alleen de verkenningsfase kost al 16 miljoen.

Die verkenningsfase loopt nu en duurt tot eind 2018. Dan volgt de planuitwerking die ongeveer twee jaar gaat duren. Het ‘echte’ werk start in 2022 en gaat ongeveer vier jaar duren.
De totale lengte van de dijk tussen Krimpen en Gouderak bedraagt bijna 10 kilometer, daarvan moet 7,8 kilometer ‘urgent’ verbeterd worden. Het wordt geen gemakkelijke klus voor het hoogheemraadschap, want de dijk voert door drie dorpskernen (Krimpen, Ouderkerk aan den IJssel en Gouderak) en wordt intensief door verkeer gebruikt. Ook staan er veel monumentale panden en boerderijen langs het traject. Het hoogheemraadschap noemt de bereikbaarheid, de krappe ruimte en de slappe bodem ‘uitdagingen’ en wil, om deze te lijf te gaan, gebruikmaken van innovatieve technieken. In het project worden ook extra zaken als meer parkeerruimte en een fietspad langs (delen van) de dijk meegenomen.

In februari worden belanghebbenden en geïnteresseerden geïnformeerd op bijeenkomsten in Krimpen aan den IJssel (2 februari), Gouderak (4 februari), Lageweg (9 februari) en Ouderkerk aan den IJssel (11 februari). Meer informatie hierover vind je in onze agenda.

Op dit moment wordt de dijk onderzocht en in kaart gebracht als onderdeel van de verkenningsfase van het dijkversterkingsproject KIJK. Op de foto: de Kattendijk bij Gouderak.

20160119dijktraject545

Het bewuste dijktraject van bijna 10 km lang.

Download de presentatie ‘Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard’ (KIJK)

Projectpagina Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard (KIJK)

Lees ook:
Jaren werken aan dijk. Hoogheemraadschap doet beroep op dijkbewoners (AD, 21 januari 2016)
Dijkversterking tussen Krimpen en Gouderak gaat 220 miljoen euro kosten (Het Kontakt, 20 januari 2016)
Miljoenenaanpak van IJsseldijken (AD Rotterdam Oost, 20 januari 2016)

Eerder bericht over dit onderwerp:
Voorlichtingsavonden over versterking IJsseldijk (10 januari 2016)