Door Redactie op 15 februari 2016

‘Sloopplan Kerkweg mag niet leiden tot minder betaalbare woningen’

De PvdA wil dat de sloop van 44 woningen aan de Kerkweg in Lekkerkerk niet leidt tot een afname van de voorraad zeer betaalbare huurwoningen. PvdA-raadslid Gerjo Goudriaan vraagt het college van B en W van Krimpenerwaard hierover afspraken te maken met woningcorporatie QuaWonen.

Volgens Gerjo Goudriaan zullen de woningen die terugkomen na de sloop in Lekkerkerk, duurder zijn de huidige woningen. ‘Daar maken wij ons zorgen over en ik wil van het college weten of het mijn zorgen deelt.’
In een toelichting zegt zij: ‘De PvdA maakt zich grote zorgen over de afname van de goedkopere categorieën huurwoningen. Sloop en verkoop van huurwoningen in de Krimpenerwaard betrof de laatste jaren steeds de goedkoopste categorie. Bij gedwongen verhuizing komt de huurder voor een hogere huur te staan. Dit vinden wij onwenselijk. De afhankelijkheid van huurtoeslag neemt hierdoor steeds meer toe. En dat terwijl de huren omhoog gaan en de toeslag relatief minder wordt.’

De woningen aan de Kerkweg moeten worden gesloopt omdat de houten funderingspalen zijn aangetast doordat het grondwaterpeil is gezakt en de paalkoppen droog zijn komen te staan. De PvdA wil van het college meer weten over de staat van onderhoud van de palen van de andere woningen aan de Kerkweg en elders in de gemeente. Gerjo Goudriaan wil van het college ook horen of een partij aansprakelijk is te stellen voor de schade.

Schriftelijke vragen PvdA over de Kerkweg

Eerder bericht over dit onderwerp:
Zorgen PvdA: huren Kerkweg Lekkerkerk zullen hoger zijn na nieuwbouw (27 januari 2016)

(Foto: Google StreetView)