Door Redactie op 4 maart 2016

Blipverts in alle kernen

Op 17 locaties in de gemeente Krimpenerwaard zijn de afgelopen weken blipverts geplaatst. In elke kern staat nu ten minste één blipvert. De blipvert is een inzamelstation met zeven compartimenten voor het inzamelen van klein chemisch afval en andere recyclebare kleine producten.

In de gemeente Krimpenerwaard kunnen de volgende zaken in de blipvert worden gegooid; cartridges, batterijen, lampen, cd’s en dvd’s, telefoons, adapters en kleine elektrische apparaten met of zonder stekker.

Het klein recyclebaar afval, dat niet in het normale huisvuil thuis hoort, wordt ingezameld voor hergebruik van het materiaal. Als hergebruik niet mogelijk is, wordt het op een verantwoordelijke manier gerecycled. Van de hoesjes van de dvd’s worden bijvoorbeeld weer kledinghangers gemaakt.

De gemeente wil voldoen aan de landelijke doelstelling voor afvalscheiding, minimaal 75% afvalscheiding en maximaal 100 kilogram restafval per inwoner per jaar in 2020. Om deze doelstelling te bereiken mogen sinds 1 januari drankenkartons bij het plastic en staan nu in alle kernen blipverts. Ook voert de gemeente per 1 januari 2017 overal diftar in.

(Bron: persbericht gemeente Krimpenerwaard)

In de voormalige gemeente Vlist stonden al blipverts, zoals deze aan de Goudseweg in Stolwijk.