Door Redactie op 5 maart 2016

Verzet tegen drankregels zwelt aan

De nieuwe drankregels voor de gemeente Krimpenerwaard stuiten op veel kritiek. Nadat inwoners tot een handtekeningenactie zijn overgegaan, klinken er ook steeds meer tegengeluiden bij sportclubs en horeca.

Dat schrijft het AD Rotterdam Oost. De krant citeert voetbalvereniging Dilettant uit Krimpen aan de Lek die een omzetdaling van 30 tot 40 procent vreest. Ook zou de bereidheid tot vrijwilligerswerk afnemen omdat de nieuwe regels nog nauwelijks ruimte bieden voor vertier, zoals het organiseren van evenementen als braderieën en kerstmarkten. Een paar weken geleden hekelde de Ouderkerkse voetbalvereniging Spirit de nieuwe APV, waarin de drankregels zijn opgenomen, ook al.

Verschillende partijen in de gemeenteraad steken hun kritiek evenmin onder stoelen en banken. In een blogje op deze site haalde PvdA-fractievoorzitter Rob Geleijnse uit naar de nieuwe bepalingen. Volgens hem moet de gemeente juist inzetten op het stimuleren van vrijwilligerswerk en sociale cohesie in plaats van deze te ontmoedigen. Volgens het CDA staat de APV ‘stijf van de beknotting en regelzucht’.

Een petitie tegen de APV is al door bijna 900 mensen ondertekend, en de Schoonhovense horeca heeft iedereen opgeroepen tot een mars naar het gemeentehuis op 8 maart, wanneer de commissie van de gemeenteraad zich buigt over het voorstel van het college dat bestaat uit de partijen VGBK, VVD, SGP en ChristenUnie.

20160305tweetapv

Tweet van PvdA-fractievoorzitter Rob Geleijnse.

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Protest tegen sluitingstijd horeca (1 maart 2016)
Straks nog wel mooi om te zien, maar een ramp om in te wonen? (26 februari 2016)
College stelt nieuwe APV voor aan gemeenteraad (13 februari 2016)