Door Redactie op 30 maart 2016

Nieuw gemeentewapen: klassiek compromis met bekende symbolen

Het nieuwe gemeentewapen van Krimpenerwaard is een klassiek ontwerp, bestaande uit vier elementen die zijn ontleend aan de oude dorpswapens. Dinsdagavond werd het onthuld door waarnemend burgemeester Tjerk Bruinsma.

gemwapenkrw300
Het gaat volgens een persbericht van de gemeente om de ‘meest markante symbolen’ uit de vijf voormalige gemeentewapens: de leeuw van Schoonhoven, het kasteel van Haastrecht (voormalige gemeente Vlist), de ster van Gouderak (Ouderkerk) en de drie ‘wassenaars’ (manen) die vóór de gemeentelijke herindeling van 1985 al waren terug te vinden in de dorpswapens van Berkenwoude (Bergambacht), Krimpen aan de Lek en Lekkerkerk (Nederlek) en Ouderkerk aan den IJssel (Ouderkerk).
De kazen en het stuk boter van Stolwijk, de zalm van Ammerstol en de adelaar van Bergambacht zijn nu echt geschiedenis; deze waren tot 1 januari 2015 nog wel terug te vinden in de gemeentewapens van Vlist en Bergambacht. De boom en de vogel van het dorp Vlist sneuvelden al bij de herindeling van 1985. Overigens staat het de dorpen vrij om de oude dorpswapens te blijven gebruiken, bijvoorbeeld in een dorpsvlag zoals deze van Gouderak.

Het wapen is verleend bij Koninklijk Besluit na advies van de Hoge Raad van Adel, die het ook heeft ontworpen. Het is inmiddels aangebracht in de deuren naar de raadzaal in het gemeentehuis (Lekkerkerk). Het gemeentewapen wordt verwerkt in de ambtsketen die 4 april om de schouders van de nieuwe burgemeester Roel Cazemier wordt gehangen.

onthullinggemwapen545

Burgemeester Tjerk Bruinsma onthulde het nieuwe gemeentewapen.

De officiële omschrijving van het nieuwe gemeentewapen luidt: ‘Gevierendeeld; I in zilver een leeuw van sabel; II in keel een kasteel van goud, bestaande uit drie gekanteelde torens met afgeknotte daken, verbonden door muren, de middelste toren hoger dan de beide buitenste; III in keel een ster van goud; IV in zilver drie wassenaars van sabel. Het schild gedekt met een gouden kroon van drie bladeren en twee parels’.

4wapens250

De vier wapens van Schoonhoven, Haastrecht, Gouderak en Krimpen aan de Lek die terugkeren in het nieuwe gemeentewapen. (Bekijk de 11 dorpswapens)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Hoge Raad van Adel ontwerpt nieuw gemeentewapen (2 juli 2015)
Een nieuwe gemeentewapen voor Krimpenerwaard (5 augustus 2014)
Ontwerpen gemeentewapen ‘lastige klus’ (Het Kontakt, 29 april 2014)
Ammerstol moet vrezen voor z’n zalm (14 april 2014)