Door Redactie op 30 maart 2016

Raad stelt besluit brandweerkazerne Stolwijk uit

Het besluit om de brandweerkazerne al dan niet te verplaatsen naar de Poort van Stolwijk is enkele maanden uitgesteld. Reden was de toezegging van gedeputeerde Floor Vermeulen, dat een directe aansluiting met de N207 via een slagboom en verkeersinstallatie toch mogelijk is.

Burgemeester Tjerk Bruinsma had op aandringen van aantal fracties bij de provincie verzocht of er voor aanvang van de raadsvergadering uitsluitsel kon worden gegeven. Dinsdagmiddag ontving hij een mailtje met informatie over de ontsluiting.
“Deze mededeling werpt wellicht een nieuw licht op de kwestie”, zei hij voor aanvang van het debat. “Ik kan me voorstellen dat standpunten moeten worden aangepast. Ik denk dat u nu geen definitief besluit moet nemen over de locatie. Ik verzoek de raad om de leden van het college mee te geven wat we de komende periode moeten doen met de brandweer: handhaven van de huidige kazerne op de gemeentewerf, verhuizen naar de Poort van Stolwijk of naar een derde mogelijkheid kijken.”

Diverse raadsleden spraken over het uitermate lange traject, dat aan de keuze voor de beste plek van de brandweerkazerne vooraf ging. Ries van Kersbergen (VVD): “Het verbaast me niet dat de gedeputeerde instemt met een directe ontsluiting met de N207. Dat is indertijd ook in Haastrecht gebeurd. We hoeven geen nieuwe onderzoeken te plegen. We hebben in vijftien jaar een lijvig dossier opgebouwd. We moeten het raadsbesluit van de voormalige gemeente Vlist respecteren.”
VGBK en CDA wezen op de onveilige verkeerssituatie op de Goudseweg en willen liever dat de nieuwe kazerne op de gemeentewerf blijft. Kees Larooij (CDA): “Het is een 30 kilometer-zone. Bij calamiteit stuiven de vrijwilligers naar de brandweerkazerne. Dat schept gevaarlijke situaties.”
Ook Benjamin Anker (ChristenUnie) sloot zich hierbij aan. “We zijn dat verplicht aan de omwonenden. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten hebben.”

(Bron: Het Kontakt, 30 maart 2016

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Brandweergarage Stolwijk: college heeft lak aan besluit gemeente Vlist (17 maart 2016)
Brandweergarage Stolwijk, terug bij af? (1 juni 2015)