Door Redactie op 31 mei 2016

PvdA bezorgd over tekort aan betaalbare huurwoningen

Raadslid Gerjo Goudriaan van de PvdA Krimpenerwaard maakt zich ernstig zorgen over het tekort aan betaalbare huurwoningen. Zij heeft het college van B en W gevraagd hoe het staat met een woonvisie voor de gemeente.

De PvdA heeft eerder met klem aangedrongen op een nieuwe woonvisie. Die is nodig om bouwplannen aan te toetsen en om afspraken te kunnen maken met de woningbouwcorporaties. De gemeente heeft toegezegd hiermee vaart mee te maken, maar heeft vervolgens niets meer van zich laten horen. Gerjo Goudriaan wil nu weten wanneer de raad iets kan verwachten.

‘Vandaag de dag komen wij steeds meer mensen tegen met een zeer klein inkomen die in veel te dure woningen zitten en niet kunnen verhuizen naar goedkopere omdat die er niet zijn’, zegt zij. ‘Dit veroorzaakt schulden. Het betreft jonge alleenstaanden, mensen met een minimumloon of iets daarboven. Daarnaast valt de grote leegstand in Ouderkerk aan den IJssel op, ook in wooncomplex Geerestein en in de woningen die nu in handen zijn van woningcorporatie Vestia. Wat is hier aan de hand?’

Ook gelet op de opgave om statushouders te huisvesten in sociale huurwoningen, maakt de PvdA zich ernstig zorgen over het tekort aan betaalbare huurwoningen. Goudriaan: ‘Er is kortom genoeg reden om in de raadsvergadering van dinsdagavond weer naar de woonvisie te vragen.’

Lees ook:
Zorgen over tekort aan betaalbare huurwoningen (AD Gouda, 3 juni 2016)
Zorgen over tekort betaalbare huurwoningen in Krimpenerwaard (Het Kontakt, 31 mei 2016)