Door Redactie op 24 juni 2016

Jongeren adviseren over sluitingstijden horeca en winkels

Er komt een klankbordgroep van jongeren die de gemeente Krimpenerwaard gaat adviseren over het beleid ten aanzien van horeca en winkels, in het bijzonder de sluitingstijden. Dat is de uitkomst van de masterclass Politiek voor jongeren.

Het college van B en W heeft het voorstel voor een dergelijke klankbordgroep aan de gemeenteraad voorgelegd. Die praat er dinsdag 5 juli over.

Volgens de jongeren zijn de huidige sluitingstijden onduidelijk: ze zijn niet overal hetzelfde en er wordt ook niet gehandhaafd. Er is behoefte aan duidelijkheid, vinden zij. Door middel van het instellen van een klankbordgroep willen zij, als belangrijke gebruikersgroep, net als andere belanghebbenden meedenken over het op te stellen beleid.

De 39 jongeren van de masterclass, tussen 14 en 21 jaar oud en afkomstig uit 10 kernen van Krimpenerwaard, willen ook betere busverbindingen en -aansluitingen. Daarvoor leggen zij een motie aan de gemeenteraad voor. Een raadsvoorstel kan niet, omdat het geen gemeentelijke bevoegdheid betreft. De raad kan met een motie wel zijn onvrede hierover uitspreken.

Lees ook:
Jongeren praten mee tijdens raadsvergadering (AD Gouda, 5 juli 2016)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
‘Dit is precies waarom APV van tafel moet’ (14 maart 2016)
Verzet tegen drankregels zwelt aan (5 maart 2016)
Protest tegen sluitingstijd horeca (1 maart 2016)
Straks nog wel mooi om te zien, maar een ramp om in te wonen? (26 februari 2016)
College stelt nieuwe APV voor aan gemeenteraad (13 februari 2016)