Door Redactie op 6 augustus 2016

‘Schoonhoven verloedert in hoog tempo’

“Schoonhoven verloedert in een hoog tempo. Het wordt tijd dat de gemeente ingrijpt.” Gerard Lutterman, bewoner van de Lorentzhof in de wijk Noord, ergert zich mateloos aan het onkruid in de perken en het overwoekerende groen in zijn omgeving. “Dit is niet normaal.”

“Buurten die anderhalf jaar geleden netjes zijn opgeknapt, zien er nu al niet meer uit. De stoeptegels wijken uiteen. Ik vind dat een schande. Bovendien is er sprake van weggegooid gemeenschapsgeld.”
Schoonhoven kan volgens hem nu beter betiteld worden als ‘Vuilhoven’. “Ik ben niet de enige die klaagt over het onderhoud. Meer stadgenoten zijn die mening toegedaan. Regelmatig bellen we naar de gemeente om ons ongenoegen te uiten, maar je krijgt nauwelijks reacties. Daarom roep ik Schoonhovenaren nogmaals op om aan de bel te trekken.”

Lutterman kijkt ook met verbazing naar de onderhoudswerkzaamheden.”Er wordt voortdurend half werk verricht. Het ingehuurde bedrijf raast door je straat met zo’n karretje. Ze spuiten links en rechts met een verdelgingsmiddel, maar slaan hele delen over. Het moet juist zorgvuldig en met beleid gebeuren. Anders heeft zo’n beurt geen zin.” Dat geldt volgens hem ook voor het maaien. “Ze laten de rotzooi liggen. Kijk maar naar de rotonde bij de Rotterdamseweg. Het vliegt en fladdert daarna alle kanten op.” Voor het hek van de voormalige basisschool De Krullevaar aan de Albert Plesmanstraat kan je je prima verstoppen in het manshoge gras. “Het lijkt er op dat er te weinig personeel wordt ingezet om Schoonhoven te fatsoeneren. Dat is een kwalijke zaak.”

De vele klachten over het onderhoud van het groen zijn bekend bij het college, zegt locoburgemeester Dilia Blok. “Wethouder Boere heeft tijdens de gemeenteraad aangegeven dat door de bijzondere weersomstandigheden in de eerste helft van dit jaar het groen sneller gegroeid is dan normaal. Daardoor zijn er in de hele Krimpenerwaard grote achterstanden ontstaan bij het onderhoud aan het openbaar groen. We werken er hard aan en zetten ook inhuurkrachten in om de achterstanden weg te werken.
De gemeente ontvangt ook meldingen over de groei van onkruid op wegen, straten, pleinen en trottoirs. In voorgaande jaren werd het onkruid op een makkelijke en goedkope manier bestreden door te spuiten met onkruidbestrijdingsmiddelen. Deze middelen bevatten glyfosaat. Sinds dit jaar mogen gemeenten geen glyfosaat meer gebruiken, vanwege de negatieve effecten voor het milieu. Daarom is de gemeente dit jaar gestart met een andere manier van onkruidbestrijding: bestrijding met heet water. Hoewel deze methode een goed alternatief is voor chemische bestrijdingsmiddelen, krijgt de buitenruimte van de gemeente Krimpenerwaard een ander aanzien.”

Inwoners die een melding hebben over onkruid of openbaar groen, kunnen dit doorgegeven via het meldingenformulier op www.krimpenerwaard.nl/melding-doen of via de Krimpenerwaard-app.

Bron: Het Kontakt, 5 augustus 2016