Door Redactie op 1 februari 2017

‘Beschermde status voor laatste droogschuur steenfabriek’

Wethouder Dilia Blok zal de enige overgebleven droogschuur van de Gouderakse steenfabriek meenemen in de cultuurhistorische inventarisatie van de gemeente Krimpenerwaard. Dat heeft ze toegezegd na vragen van de PvdA.

Aan het Middelblok in Gouderak wordt een landgoed gerealiseerd. Op die plek staan nu nog twee zogenaamde droogschuren. Het zijn de laatste herinneringen aan de steenplaats Van Vliet, de steenfabriek waar tot 1960 ijsselsteentjes werden gebakken en in deze schuren te drogen werden gelegd.

Een van de twee droogschuren, de meest zuidelijke, moet worden gesloopt, de andere blijft behouden. PvdA-raadslid Gerjo Goudriaan vroeg in de raadsvergadering van 31 januari om een beschermde status voor dit enige overblijfsel van de steenproductie op die plek. Wethouder Blok zegde daarop toe de droogschuur mee te nemen in de cultuurhistorische inventarisatie die de gemeente Krimpenerwaard laat opstellen.

De twee Gouderakse droogschuren. De schuur rechts moet worden gesloopt ten behoeve van het nieuwe landgoed. (archieffoto)

Het landgoed is ingetekend ter hoogte van Middelblok 79 en achter de voormalige molen ‘De Drie Gebroeders’. De locatie Middelblok 79 is altijd in gebruik geweest als agrarisch bedrijf. In het kader van het Veenweidepact is het agrarische bedrijf verplaatst. Het landgoed krijgt een gemengde functie: wonen, natuurontwikkeling en recreatie.

Lees ook:
Primeur met landgoed in Middelblok (Het Kontakt, 7 februari 2017)
Groen licht voor nieuw landgoed in Gouderak (AD Gouda, 7 februari 2017)

Eerder bericht over dit onderwerp:
Gouderak krijgt een landgoed (website PvdA Ouderkerk, 19 mei 2014)