Bestaanszekerheid wordt bedreigd, urgentie ontbreekt

3 november 2022

We staan aan de vooravond van de begrotingsbehandeling. Het moment waarop de Krimpenerwaardse politiek miljoenen euro’s kan besteden. Dit moment vindt plaats in een tijd waarin bestaanszekerheden bedreigd worden door de energiecrisis, wooncrisis en klimaatcrisis. Dit is te merken doordat steeds meer vanzelfsprekendheden niet meer vanzelfsprekend zijn voor onze inwoners. Denk aan het vinden van een betaalbare woonplek, zorgen voor voldoende warmte in huis of zelfs het kopen van de noodzakelijke boodschappen. De voedselbank verwacht inmiddels een stijging van het aantal cliënten.

Genoeg redenen om snel te investeren als gemeente. Daarom heeft PvdA-GroenLinks recent voorstellen ingediend. Wij zijn blij dat daarvan de volgende punten komend jaar worden opgepakt:

• Armoede wordt in kaart gebracht (inclusief werkende armen);
  • Meer mensen krijgen de minimaregelingen waar ze recht op hebben;
  • ‘Groenblauwe’ schoolpleinen worden gestimuleerd;
  • Er wordt ingezet op meer bomen in straten en tuinen (10% meer bomen);
  • De woonvisie wordt vernieuwd;

Tegelijkertijd hebben we onze vraagtekens. Zo kiest het college van B&W ervoor om de komende jaren de schuldpositie van de gemeente te laten stijgen van 97 naar 143 miljoen euro. Niet om de gemeente energieneutraal in 2030 of armoedevrij te maken, maar om o.a. een nieuw gemeentekantoor uit de grond te stampen. Daarnaast stijgt de lastendruk voor huurders percentueel meer dan voor woningeigenaren.

Er worden stappen gemaakt, maar urgentie ontbreekt. Andere gemeenten wachten niet langer op Den Haag. Zij verstrekken bijvoorbeeld een aanvullende energietoeslag of verduurzamingsgift aan de lage middeninkomens. Waar wacht dit college op?

Meer informatie: www.pvda-groenlinks.com