28 oktober 2014

Bezuinigen

‘Manmanman…’
Dat was mijn reactie toen ik de SGP-droom voor de toekomst van de Krimpenerwaardgemeente op haar website las. Die droom was een dag eerder door de SGP-voorman voorgedragen tijdens het debat waar Marije Willems ons overigens uitstekend vertegenwoordigde. Wat was het geval?

Wij zouden volgens SGP-voorman Jan Willem van der Ham tijdens een eerder debat geroepen hebben dat wij willen bezuinigen op voorzieningen – en dat we ze tegelijkertijd sterker zouden kunnen maken. Dat laatste klopt. Dat eerste is heel hard geroepen door Pro Krimpenerwaard-lijsttrekker Ad Struijs. Niet door ons.

Hoe het zit?
De PvdA staat voor de zwembaden, ouderensociëteiten, peuterspeelzalen en jeugdsozen. Ze zijn het hart van ieder dorp of stad. Sterker nog: we willen erin investeren. Bezuinigen is niet aan de orde. Wel denken we dat bepaalde voorzieningen elkaar kunnen versterken en daar zijn in de Krimpenerwaard ook al succesvolle voorbeelden van. Het huisvestingsgeld dat men daarmee eventueel bespaart, kan vervolgens mooi worden teruggestopt in de kwaliteit van de betreffende voorziening. Om deze te versterken. Béter te maken. Zodat ieder dorp straks een soort huiskamer heeft waar inwoners terechtkunnen voor een kop koffie, een stukje cultuur, een cursus, of het lenen van een boek. Of een duik in het water van een van de zeven prachtige zwembaden die de Krimpenerwaard rijk is.

Zo kijken wij er tegenaan. En niet anders.

Rob Geleijnse, lijsttrekker