Door Redactie op 25 maart 2015

College kiest voor RTV Krimpenerwaard als lokale omroep

Het college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard heeft een standpunt ingenomen inzake de aanvraag voor een zendmachtiging voor de lokale publieke omroep. De keuze is gevallen op RTV Krimperwaard.

Het college stelt de gemeenteraad voor om het Commissariaat voor de Media te adviseren deze keuze over te nemen. Binnen RTV Krimperwaard werken de lokale omroepen uit Bergambacht (Centraal), Nederlek (Vrolek) en Schoonhoven (Zilverstad) al hecht samen. Vlistam (gemeente Vlist) heeft zich tot nu toe, ondanks een intensief bemiddelingstraject, niet in een samenwerking kunnen vinden.

Per gemeente kan maar één omroep een zendmachtiging krijgen. De gemeenteraad dient het commissariaat te adviseren over de vraag welke omroep het meest representatief is. Na lezing van het eindrapport van de bemiddelaar en een gesprek met de voorzitters van beide omroepen heeft het college de knoop doorgehakt. Het college vindt RTV Krimpenerwaard het meest representatief voor de gemeente Krimpenerwaard.

Het college had graag gezien dat de samenwerking wel tot stand was gekomen en spreekt de hoop uit dat dit, mogelijk op wat langere termijn, nog tot een oplossing komt.

Binnenkort zal de raad zich in een commissievergadering over het collegevoorstel buigen. De beide omroepen kunnen hiervoor nog uitgenodigd worden. De gemeente heeft tot 1 juni de tijd om haar advies aan het commissariaat voor te leggen. Waarschijnlijk valt de beslissing in de raad van 19 mei.

Bron: Dichtbij.nl, 24 maart 2015

Lees ook:
Fusie-omroep krijgt streepje voor, Vlistam heeft nakijken (AD Gouda, 26 maart 2015)