28 januari 2014

De Kamer is er nog niet uit

Het is nog niet bekend hoe de Tweede Kamer denkt over de herindeling van de Krimpenerwaard. Daartoe uitgedaagd door het AD spreken Kamerleden zich nog niet uit over het voorstel van het kabinet voor een gemeentelijke herindeling.

Vrijdag 31 januari komen leden van de Kamer naar een hoorzitting in Lekkerkerk. Volgens de krant komen ze vooral om te luisteren. De hoorzitting zou voor hen beslissend zijn voor het innemen van een standpunt over de samenvoeging per 1 januari 2015 van Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist.

VVD’er Pieter Litjens noemt het voorstel van BZK-minister Ronald Plasterk ‘gedegen en prima’; hij vindt het hoog tijd dat een knoop wordt doorgehakt. Voor een definitief standpunt wacht hij de hoorzitting af. PvdA-Kamerlid Manon Fokke zit op dezelfde lijn. Zij zegt nog geen mening te hebben over de vraag: K5 of K6.
SP’er Ronald van Raak verwacht vrijdag een verdeeld gebied aan te treffen. Hij noemt het dossier Krimpenerwaard ‘ongelooflijk ingewikkeld’ en verwijt lokale bestuurders dat zij hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen.

Kamer weet het nog niet (AD Rotterdam Oost, 28 januari 2014)

Agenda hoorzitting Herindeling Krimpenerwaard

Tweede Kamer komt 31 januari naar de Krimpenerwaard (21 november 2013)

Brief Vaste commissie BiZa over voorbereiding en procedure wetsvoorstel samenvoeging Krimpenerwaardgemeenten