16 april 2014

En nu vooruit met de Krimpenerwaard…!

De PvdA Krimpenerwaard is blij met de grote steun van de Tweede Kamer voor het wetsvoorstel van minister Plasterk om de K5-gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven en Vlist met ingang van 1 januari 2015 te fuseren tot één nieuwe gemeente Krimpenerwaard.

Deze ruime steun voor de K5-variant geeft ook vertrouwen voor een goede afloop van het debat dat nog voor de zomer in de Eerste Kamer wordt gevoerd.
De K5-variant had de voorkeur van alle vijf PvdA-fracties in de betrokken gemeenten. Wij kunnen daarom niet anders dan tevreden zijn met de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer. Er is nu een belangrijke stap gezet naar een goede toekomst voor een sterke gemeente Krimpenerwaard.

Nu de kogel door de kerk is, moeten de vijf gemeenten het vizier op die toekomst richten en eendrachtig gaan samenwerken aan een nieuwe, krachtige gemeente. Daar hebben de inwoners van dit gebied recht op. Wij zijn ervan overtuigd dat de nieuwe gemeente Krimpenerwaard de grote taken die op het lokaal bestuur afkomen, aan kan. Maar dan moet iedereen wel bereid zijn om nu over de schaduw van de eigen bestaande gemeente heen te springen. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat onze bestuurders dat willen en kunnen.

PvdA: ‘En nu vooruit’ (Het Kontakt, 23 april 2014)

K5: ‘Eind goed, al goed’ (15 april 2014)