Door Redactie op 11 maart 2015

‘Geen euro uit gemeentekas naar commerciële Tour de France’

De gemeente Krimpenerwaard piekert er niet over ook maar één euro uit te geven aan de commerciële organisatie van de Tour de France. De enige bemoeienis van de gemeente zal bestaan uit haar wettelijke kerntaak, de zorg voor een ordelijk en veilig verloop van het evenement.

De tweede etappe van de Tour de France voert dit jaar op zondag 5 juli over de provinciale weg van Oudewater via Haastrecht naar Gouda en gaat daarmee door de gemeente Krimpenerwaard. Maar die is niet om toestemming gevraagd, liet wethouder Dilia Blok dinsdagavond in de gemeenteraad weten. ‘Wij doen er niet toe. Het was meer zo van: zet jullie poorten maar open, de Tour moet erdoor.’

Als de Tourdirectie rekent op een financiële bijdrage van de gemeente Krimpenerwaard, dan komt ze van een koude kermis thuis. Er gaat geen euro uit de gemeentekas naar de commerciële organisatie, zei Blok. Hoeveel kosten de gemeente wel moet maken om de veiligheid te waarborgen, bijvoorbeeld voor het afzetten van wegen en het schoonmaken nadat de karavaan is gepasseerd, kon ze nog niet zeggen. De gemeente moet wel een toestemmingsverklaring afgeven voor de organisatie van het evenement, maar een aanvraag daarvoor is nog niet ontvangen. Ook zijn er nog geen vergunningaanvragen van particulieren die iets willen organiseren om de passage van de Tour van een feestelijk randje te voorzien.

De gemeente kiest ervoor om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Weliswaar staat in de besluitenlijst van de B en W-vergadering van 3 maart 2015 dat het college het evenement ziet als ‘een mooie gelegenheid om de gemeente Krimpenerwaard positief op de kaart te zetten’, maar in de raadsvergadering zei Blok dat initiatieven én geld toch vooral uit de bevolking moeten komen. De gemeente kan daar dan eventueel bij aansluiten.

Lees ook:
Krimpenerwaard heeft ook geen geld over voor de Tour (AD Gouda, 8 mei 2015)
Kleinere bijdrage Zuidplas voor de Tour (AD Gouda, 6 mei 2015)
Tourorganisatie krijgt geen cent van Waddinxveen (AD Gouda, 1 mei 2015)
Doorkomst Tour kost gemeente 15.000 euro (AD Groene Hart, 4 april 2015)