28 mei 2014

‘Geen ontslagen in nieuwe gemeente’

De nieuwe gemeente Krimpenerwaard kan toe met minder medewerkers dan het aantal dat nu bij de vijf gemeenten in dienst is. Toch zal de fusie niet met ontslagen gepaard gaan. De kleinere formatie wordt bereikt via natuurlijk verloop en het niet vervullen van vacatures.

Dat schrijft het AD, dat verslag doet van een persconferentie over de voorbereidingen voor de nieuwe gemeente die per 1 januari van start moet gaan. Dan zal de gemeentelijke organisatie 450 medewerkers tellen, vijf procent minder dan er nu werken bij Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven, Vlist en het K5-samenwerkingsverband.

Volgens projectleider Nico van den Bergh heeft de gemeente haar zaken financieel op orde.

De Eerste Kamerfracties van de ChristenUnie en de SP hebben over de herindeling van de Krimpenerwaard vragen gesteld aan BZK-minister Ronald Plasterk. De minister zal naar verwachting spoedig antwoorden, zodat de senaat het wetsvoorstel nog vóór het zomerreces kan behandelen. Eerder ging de Tweede Kamer al akkoord.

De vragen van de ChristenUnie en de SP voegen niets toe aan wat al eerder in de Tweede Kamer is gezegd. De vragen gaan over de bestuurskracht van de vijf huidige gemeenten en de inhoudelijke noodzaak om over te gaan tot samenvoegen. Ook willen de twee partijen van Plasterk weten waarom de uitdagingen waarvoor de gemeenten staan niet in het bestaande K5-samenwerkingsverband kunnen worden opgevangen.

Nu al solliciteren bij nieuwe gemeente (AD Gouda, 7 juni 2014)
Minder ambtenaren, maar geen gedwongen ontslagen
 (Goudse Post, 4 juni 2014)
Krimpenerwaard ontkiemt (De IJsselbode, 4 juni 2014)