Door op 13 augustus 2014

Geschrokken en in actie

De rambam geschrokken. Dat was mijn primaire reactie toen ik via het AD Rotterdams Dagblad vernam dat maar liefst acht werknemers van sociale werkplaats Promen anoniem aangaven last te hebben van intimidatie op de werkvloer. Op een sociale werkplaats notabene.

Iedereen heeft recht op een arbeidsplaats waar het veilig en prettig werken is. Dat juist deze groep dat niet zo ervaart, is buitengewoon zuur. Nu spelen er langer wat problemen bij Promen… Maar dat het in deze mate mis zou zijn, heeft ook ons verrast. Natuurlijk stelden wij direct schriftelijke vragen. Net als onze onze Ouderkerkse fractie, trouwens. We willen weten wat er aan de hand is en nog belangrijker: hoe lossen we dit op? Ons college heeft de vragen in beraad, maar gaf al wel aan dat er een onderzoek gaat starten en dat in de tussentijd een externe vertrouwenspersoon is aangesteld. Goed zo, maar de vraag blijft: hoe zorgen we ervoor dat we dit op gaan lossen? Voor nu, en in de toekomst.

Wat me ook heeft verrast is dat het verder oorverdovend stil blijft in de rest van politiek Krimpenerwaard. Geen fractie, geen partij, die een kik geeft bij dit verontrustende nieuws van een niet onbelangrijke instelling waar de diverse gemeenten een belangrijke vinger in de pap hebben. Niet alleen nu, maar ook straks. Als de gemeente verantwoordelijk wordt voor de arbeidsparticipatie van mensen met een forse afstand tot de arbeidsmarkt.

Misschien ligt het aan het reces, maar juist bij dit soort zaken is het belangrijk dat de politiek de handen ineen slaat en gezamenlijk naar een oplossing toewerkt. Het gaat om mensen. En die mensen verdienen een politiek die vol achter ze staat. Gelukkig is er een Partij van de Arbeid die wél oplet en in actie komt als dat nodig is. Dat deden we in het verleden, dat doen we nu, en je kunt er van op aan dat we dat in de toekomst blijven doen.

Want wij laten niemand aan zijn lot over.

Rob Geleijnse,
lijsttrekker PvdA Krimpenerwaard

PvdA wil duidelijkheid over Promen (4 augustus 2014)