Hoe groot mag een boerderij worden?

2 december 2022

Recent verscheen het volgende artikel in de regionale media: https://www.ad.nl/gouda/grootste-koeienboer-krimpenerwaard-wil-ondanks-stikstofcrisis-verder-groeien-plan-voor-180-extra-koeien~a162432d/

Twee belangrijke citaten hieruit:

• “Jaap Schep, de grootste koeienboer van de Krimpenerwaard, wil zijn bedrijf uitbreiden met nog eens 180 koeien.”
  • “Uit stukken die betrekking hebben op de vergunningaanvraag blijkt dat het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard op basis van de huidige regels wil meewerken aan het vergroten van de ligboxenstal.”

Wij vinden dit een opmerkelijk voornemen van zowel de boer als van het college van B en W. De natuur en biodiversiteit staan immers al decennia onder druk door toename van economische activiteit. Wat ons betreft gaat deze voorgenomen uitbreiding niet samen met de benodigde maatregelen om de stikstofcrisis op te lossen. De stikstofuitstoot van Nederland moet omlaag,  evenals de veestapel, daar past het voornemen voor 180 extra koeien niet in.

Transformeren
Als straks de noodzakelijke plannen voor stikstofreductie worden ingevoerd willen wij dat zoveel mogelijk agrariërs de gelegenheid krijgen hun boerderij tot een toekomstbestendig, duurzaam bedrijf te transformeren zodat zoveel mogelijk boerenbedrijven een eerlijk inkomen kunnen verdienen binnen de stikstofruimte die er straks nog is. Hoe eerder ze daar mee beginnen, hoe groter de kans dat dit lukt.

Om zoveel mogelijk boeren te kunnen behouden past alleen extensivering en een afname van de totale veestapel in de Krimpenerwaard. Elke groei van een boerenbedrijf van groot naar groter gaat direct ten koste van de stikstof-ruimte die er is voor anderen. Die ruimte verzinnen wij niet, die is opgelegd door de overheid en bekrachtigd door de Raad van State.

Beleid afstemmen
Het zou de gemeente passen om het beleid alvast af te stemmen op de aankomende maatregelen, zodat het probleem niet groter wordt dan het al is, en de maatregelen niet nog drastischer moeten worden om de schade weer te herstellen.

Pro Krimpenerwaard stuurde al een aantal relevante vragen in, maar daarnaast hebben wij zelf ook nog een dertiental vragen waar we graag antwoord op willen van het college van B en W. We hebben deze vragen ingediend samen met de fractie van D66.

Vragen:

1. Deze uitbreiding mag niet strijdig zijn met de huidige regels. Hoe zit het dus met de stikstofruimte?
  2. Hoe werkt aannemelijke toekomstige regelgeving hier op in?
  3. In hoeverre is deze uitbreiding wenselijk voor de maatschappij en de natuur?
  4. Hoeveel grond van melkvee- en kaasboerderij Schep ligt in NNN-gebied?
  5. Wat is de afstand van zijn grond tot NNN-gebied?
  6. Vervangen de gewenste 180 koeien ander vee, of komt er netto vee bij op die hectares?
  7. In het artikel spreekt de heer Schep over ‘strenge voorwaarden’. Daarmee doelt hij o.a. op “…zoveel grasland dat koeien er genoeg ruimte hebben…”. Hoe verhoudt de voorgenomen uitbreiding van 180 koeien met “dat koeien genoeg ruimte hebben”?
  8. Neemt de stikstofuitstoot toe door deze plannen?
  9. Zit er stikstofruimte in de huidige vergunning, of moet er nieuwe vergunning voor de extra uitstoot worden gevraagd?
  10. Betreffende citaat uit artikel: “Uit stukken die betrekking hebben op de vergunningaanvraag blijkt dat het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard op basis van de huidige regels wil meewerken aan het vergroten van de ligboxenstal.” Waarom wil de gemeente op voorhand al medewerking verleden terwijl het collegeakkoord aangeeft biodiversiteit te willen herstellen en dit plan mogelijk tot nog verdere afname van biodiversiteit leidt door teveel aan stikstof?
  11. Waarom wil de gemeente meewerken aan deze uitbreiding met als gevolg dat andere boeren straks nog meer moeten reduceren omdat het bedrijf van Schep zoveel op zijn bord heeft geschept?
  12. Moet de gemeente (of andere overheid) straks dit soort boeren uitkopen met extra belastinggeld, omdat we ze nu toestaan extra uit te stoten?
  13. Wij weten dat er nog minstens twee andere boeren zijn die willen uitbreiden in Krimpenerwaard. Neemt de veedichtheid nu toe in delen van Krimpenerwaard en hoe verhoudt dat zich tot de doelstelling van forse stikstofreductie voor de Krimpenerwaard?

MooiMekkerland
Bij een andere (geiten)boerderij die in het nabije verleden te groot was geworden heeft afgelopen voorjaar de Raad van State bepaald dat het aantal geiten op deze boerderij moest worden teruggebracht naar het toegestane aantal. We zijn benieuwd of het terugbrengen van de hoeveelheid vee bij dit bedrijf inmiddels is gerealiseerd en of de gemeente hier een goed beeld van heeft. Om die reden stelden we het college van B en W de volgende vragen:

Het melkgeitenbedrijf MooiMekkerland moest haar aantal geiten sterk reduceren naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State.

1. Wat is stand van zaken rondom MooiMekkerland?
  2. Hoe vaak en wanneer heeft de gemeente daar gehandhaafd sinds de uitspraak?
  3. Hoeveel vee bevindt zich nu daar?