Inzet van energiecoaches en energieklussers

14 december 2022

De energiecrisis gaat ons aan het hart. Daarom riepen wij het college van B & W begin oktober al op om actief om de tafel te gaan met de woningcorporaties omdat een aantal huurders buiten de boot dreigde te vallen bij het aanbrengen van dubbel glas. Ons verzoek was om dit aan te kaarten bij de corporaties en eventueel alternatieve energiebesparende maatregelen voor te stellen zodat ook de Krimpenerwaarders zonder grote reserves hun broodnodige maar peperdure energieverbruik binnen de perken kunnen houden.

Als antwoord op ons verzoek kwam het college onder meer met de inzet van energiecoaches en energieklussers die de inwoners met raad én daad kunnen helpen met het energiezuiniger maken van hun woning. Omdat ons -bijna twee maanden later- nog geen verhalen hadden bereikt van mensen die geholpen zijn met deze inzet, was dat reden voor ons om het college te vragen wat de stand van zaken is betreffende de energiecoaches en -klussers, wanneer de eerste huishoudens zijn of worden bezocht, hoeveel mensen op deze manier al geholpen zijn, en wie er in deze barre tijden als eerste aan de beurt komt voor een bezoek.

Helaas moest de wethouder ons mededelen dat de uitrol van dit project vertraging op heeft gelopen doordat de AVG-wet verbiedt om gebruik te maken van de gegevens die de gemeente al heeft over huishoudens met een krappe beurs. Daarom moet gewerkt worden met openbare gegevens en dat vraagt omschakeling. In de tussentijd verzekerde de wethouder ons ook dat mensen zich op eigen initiatief kunnen gaan aanmelden voor een energiecoach of energieklusser.

Gelukkig heeft de wethouder beloofd hier hard aan te werken, dus rekenen wij erop dat de inwoners van de Krimpenerwaard die nu in de kou zitten hier zo snel mogelijk over benaderd worden, en dat ook de mogelijkheid om je voor dit project aan te melden een dezer dagen zal worden opengesteld door de gemeente. Ondertussen kijken we toch een beetje jaloers naar Krimpen aan den IJssel waar de energiecoaches al sinds september -ruim voordat het echt koud werd- aan de slag zijn.

We rekenen erop dat de betrokkenheid van college en ambtenaren onverminderd hoog is zodat de opgelopen achterstand snel zal worden goedgemaakt. De winter duurt nog lang, dus elke dag telt.