Door Bas Noorlander op 23 januari 2015

Kwaliteitsimpuls voor Schoonhovens College

Nadat op vrijdag 16 januari leerlingen van het Schoonhovens College de provinciale debatwedstrijd hadden gewonnen, is er nu nog meer mooi nieuws te melden van deze school. Donderdag 22 januari mochten oud-raadsleden van de voormalige gemeente Schoonhoven de eerste paal slaan voor de noodzakelijke uitbreiding van het gebouw aan de Albert Plesmanstraat.

Zij deden dit met een oud-Hollandse heistelling waarmee door middel van spierkracht het heiblok moest worden opgetrokken. De paal ging moeizaam de Schoonhovense grond in. Dit alles voltrok zich in aanwezigheid van genodigden onder wie docenten en de wethouder van onderwijs, Pieter Neven. Van de uitgenodigde raads- en commissieleden van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard waren er slechts enkelen aanwezig.

In zijn welkomstwoord benadrukte Berend Buddingh, rector-bestuurder van de school in de ruime aula (deze ruimte is overigens zeer geschikt als vergaderruimte voor de gemeenteraad en commissie vanwege het enorme aantal zitplaatsen voor onze inwoners) het belang van deze uitbreiding. De bouwaanvraag is in 2011 ingediend en nu, een kleine vier jaar later, is het zover. Als het allemaal meezit is de nieuwbouw vóór de schoolvakantie afgerond. De nieuwbouw zal worden gebruikt voor nieuwe theorielokalen, science lab en mediatheek, de bètalokalen krijgen een grote opknapbeurt.

Oud-raadsleden van Schoonhoven slaan de eerste paal voor de uitbreiding van het Schoonhovens College.

In het gesprek dat ik na afloop met hem had, ging hij uitvoerig in op de kansen die de jeugd moet krijgen in onze samenleving – of het nu gaat om goed onderwijs of andere zaken. Alle jeugd met welke achtergrond dan ook verdient een kans.

Kwaliteit, óók van de huisvesting, is één van de kernwaarden van de school en past bij de focus van het opbrengstgericht werken. Doelen stellen en steeds monitoren of we de gewenste resultaten halen. Want wij willen in de Krimpenerwaard het beste onderwijs voor onze jeugd en jong volwassenen.
Dit alles past ook in de visie van het Schoonhovens College waarin staat: “Onze school staat midden in de samenleving en brengt leerlingen normen en waarden bij waarmee zij zich in die samenleving kunnen bewegen”. Daar past traditioneel, eigentijds en toekomstgericht onderwijs bij. Iets waarbij verregaande en verdergaande digitalisering onontbeerlijk is.
Opvattingen waar de PvdA Krimpenerwaard het helemaal mee eens is.

De PvdA is verheugd dat het voor eenieder toegankelijke openbare onderwijs in onze gemeente door deze uitbreiding weer een extra impuls krijgt. Het is een prachtig begin van 2015 voor het Schoonhovens College, onze jeugd en de gemeente Krimpenerwaard.

basn125Bas Noorlander,
commissielid

Bas Noorlander

Bas Noorlander (10 mei 1947) was tot  mei 2016 commissielid en lid van onze steunfractie. Hij woont in Stolwijk.

Meer over Bas Noorlander