Oproep aan het gemeentebestuur van Krimpenerwaard.

14 december 2021

Over minder dan een maand is ook 2021  geschiedenis. Covid 19 heeft ook dit jaar een behoorlijk stempel gedrukt op onze samenleving. Een zorgstelsel dat na bijna twee jaar op zijn laatste benen lijkt te lopen waardoor zieken  niet de behandeling kunnen krijgen die nodig is. Onzekerheid voor bedrijven en hun personeel. Kan of mag ik morgen mijn dagelijkse werk wel doen  en doe ik dit dan vanuit huis of ga ik toch maar gewoon naar de zaak?

Allemaal onzekerheden die veelal terug te voeren zijn tot één oorzaak, Covid 19.

De opgave waar de overheid zich momenteel  voor gesteld ziet is uniek te noemen. Ik wilde  sowieso al niet graag in die rare schoenen van Hugo de Jonge  staan maar nu benijd ik hem zeker niet. Ga er maar aan staan!

Gelukkig leven we nog steeds in een van de rijkste landen van de wereld en zijn we in staat, daar waar de nood het hoogst is, financieel bij te springen. Zo is er extra geld voor het onderwijs om leerachterstanden weg te werken, extra geld voor de overbelaste zorg en is er een financieel vangnet voor bedrijven die vanwege deze crisis dreigen om te vallen. Of altijd de juiste keuzes worden gemaakt  zal de tijd ons moeten leren maar het demissionair kabinet doet wat het kan om de b.v. Nederland drijvende en op koers te houden.

Als bestuurders van Krimpenerwaard zijn onze mogelijkheden om in deze tijden bij te sturen  beperkt. Maar hoe belangrijk is het om juist nu inwoners op te roepen naar elkaar om te kijken en waar nodig een hart onder de riem te steken? Je eigen lokale middenstand (ja, ook de horeca) te steunen door misschien eens wat minder naar die grote winkel buiten  de eigen kern te rijden. Alle beetjes helpen en wat voor de één een nietig iets  is kan voor de ander  een wereld van verschil maken.

De laatste maand van dit bijzondere jaar vraagt wat mij betreft ook om een beetje “meer” van onze gemeente. Ook in Krimpenerwaard zijn er velen voor wie een klein gebaar een groot verschil kan maken.

De coronacrisis leidt in het bijzonder bij onze inwoners in de bijstand soms tot nog grotere financiële problemen. Voor sommigen waren de kansen om uit de bijstand te stromen al niet groot. De huidige crisis maakt het voor hen zeker niet makkelijker. Tot nu toe is er voor deze mensen nog geen extra financiële steun of bestaanszekerheid voorzien.

Vrienden en familie kunnen of mogen niet altijd helpen met een vrij te besteden gift want deze kan immers worden verrekend met het bijstandsbedrag.

De participatiewet bevat in artikel 18 lid 1 een hardheidsclausule die onder zeer bijzondere omstandigheden kan worden toegepast. Deze hardheidsclausule biedt de mogelijkheid om, zonder extra financiële uitgaven voor de gemeente, bijstandsgerechtigden een zeer welkom steuntje in de rug te geven.

Hierdoor is het  mogelijk om in deze coronatijden bij wijze van uitzondering voor b.v. de maanden december en januari 2022 bij de beoordeling van giften, eventueel tot een bepaald plafond, niet te korten op de bijstandsuitkering.

Hiermee dragen we er als  gemeentebestuur aan bij dat middels de vrijgevigheid van mensen diegene dát extraatje krijgen  wat voor hen in deze laatste maand van het jaar, zoveel verschil kan maken.

Mijn vroege kerstwens voor dit jaar is dat het gemeentebestuur van Krimpenerwaard dit  initiatief omarmt en unaniem steunt en dit z.s.m. kenbaar maakt aan de inwoners van onze gemeente.

Mag ik een ieder vragen dit initiatief a.u.b. te steunen en dit ook kenbaar te maken aan  college en griffie?

Mocht dit initiatief alsnog bekrachtiging in de raad vragen dan kan dit niet eerder dan tijdens de raadsvergadering van 21 december, m.i. te laat. Daarnaast zou ik dit ook niet in het ons zo vertrouwde politieke willen trekken.

Vr. groet,

Aris Maat

Inwoner Krimpenerwaard.

Reactie PvdA:

“Een inwoner uit Krimpenerwaard heeft middels een brief op persoonlijke titel zijn kerstwens neergelegd bij het gemeentebestuur. Wij als PvdA ondersteunen dit burgerinitiatief. Steunen de andere partijen uit de raad dit ook?”