Door Redactie op 27 januari 2017

PvdA bezorgd om kunstcollectie Van der Kop

De PvdA-fractie in de gemeenteraad van Krimpenerwaard is bezorgd om de kunstcollectie van de Schoonhovense gebroeders Van der Kop. Het college zou van plan zijn de kerncollectie te verkopen.

Fractievoorzitter Marije Willems heeft hierover vragen gesteld aan het college. Als sprake is van verkoop, wil ze weten of het college dit heeft besproken met de beheerders van de collectie. Zij is bang dat de collectie voor Schoonhoven verloren gaat en dringt er bij het college op aan de verkoop of veiling uit te stellen. De tijdwinst moet dan worden gebruikt om met de werkgroep Cultuurhistorie Schooonhoven of met inwoners van Schoonhoven in gesprek gaan en te onderzoeken of de waardevolle kerncollectie voor de gemeente behouden kan worden.

De collectie met pen- en verfschilderingen van de internationaal gewaardeerde gebroeders Van der Kop is kort voor de gemeentelijke herindeling van 2015 door de gemeente Schoonhoven aangeschaft vanwege het cultuurhistorisch belang voor de gemeente. Dit gebeurde nadat in een vorm van bewonersinitiatief de collectie was gecatalogiseerd en gearchiveerd. Daar is in 2016 zelfs nog de Jan van Beaumontprijs voor uitgereikt door het college van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard, zegt Marije Willems. Met de werkgroep Cultuurhistorie Schoonhoven zijn beheerafspraken gemaakt. Met de werkgroep is ook bepaald wat de kerncollectie is die behouden zou worden, waarna een deel al voor veiling wordt aangeboden.

www.collectievanderkop.nl

Enkele werken uit de collectie van Van der Kop:

Landschap met toren. Gezicht op Florence, gezien vanaf Palazzo Piti, olieverfschilderij van Ad van der Kop.

Twee staande naakten, krijttekeningen van Han van der Kop.