Door Redactie op 28 maart 2015

PvdA en VGBK: ‘Herzie route bus 194 in Krimpen aan de Lek’

In een open brief aan vervoersmaatschappij Arriva doen Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) en de PvdA een gezamenlijke oproep om de alternatieve route door Krimpen aan de Lek van buslijn 194 alsnog te herzien. Volgens de twee partijen is de huidige situatie ongewenst.

Fractievoorzitters Rob Geleijnse (PvdA, links) en Willem Schoof (VGBK)

Door werkzaamheden aan de dijk rijdt lijn 194 een alternatieve route door Krimpen aan de Lek. Deze route doet slechts twee haltes in het dorp aan en zorgt ervoor dat inwoners van een groot deel van het dorp bijna een kilometer moeten lopen tot aan de dichtstbijzijnde halte. PvdA en VGBK pleiten voor een route waar het grootste gedeelte van dorp door buslijn 194 wordt aangedaan.

Op een eerder moment hebben beide partijen bij het college het verzoek gedaan om met Arriva in gesprek te gaan om de alternatieve route aan te passen. Tot op heden heeft dit niet het gewenste resultaat opgeleverd. (Lees de schriftelijke vragen van de PvdA en de antwoorden van het college.)

Het door Arriva aangedragen argument dat een andere route leidt tot het missen van de aansluiting op lijn 197 in Bergambacht klopt volgens PvdA en VGBK niet. Lijn 194 arriveert regelmatig te vroeg in Lekkerkerk en Krimpen aan den IJssel, waardoor de bus vaak zelfs enkele minuten moet wachten. Deze tijd zou beter gebruikt kunnen worden voor het aandoen van meerdere haltes in Krimpen aan de Lek.

Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA staan voor een goed openbaar vervoer in de Krimpenerwaard. Dit komt de leefbaarheid van het gebied ten goede.

Open brief van VGBK en PvdA aan Arriva

Partijen willen aanpassing route buslijn 194 (Het Kontakt, 31 maart 2015)
PvdA en Gemeente Belang: ‘Herzie route bus 194′ (RTV Krimpenerwaard 31 maart 2015)
PvdA en Gemeente Belang: ‘Herzie route bus 194’ (Dichtbij.nl, 31 maart 2015)