5 augustus 2014

PvdA krijgt waarschijnlijk lijstnummer 2

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 november krijgt de PvdA waarschijnlijk lijstnummer 2. Voor de nummering van de kandidatenlijsten is de uitslag van de laatstgehouden verkiezing van de raad van de gemeente die met de voorbereiding van de verkiezing is belast, bepalend.

In dit geval is dat Nederlek, waar de PvdA in maart 2010 iets minder stemmen haalde dan de VVD. Die partij krijgt dan ook waarschijnlijk het lijstnummer 1, het CDA nummer 3 en de SGP nummer 4.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in september 1982 had de PvdA ook lijstnummer 2.

De lokale partij Werkgroep ’84 is in Nederlek weliswaar de derde partij, maar omdat zij is opgegaan in een nieuwe partij en onder een andere naam (VGBK) meedoet aan de verkiezing van de raad van de nieuwe gemeente Krimpenerwaard krijgt zij niet automatisch een nummer.
De toekenning van de nummers vanaf 5 gebeurt volgens loting. Behalve VGBK is nu al min of meer zeker dat naast de hiervoor genoemde partijen D66, ChristenUnie, Pro Krimpenerwaard en Gemeente Belang Schoonhoven 19 november zullen meedingen naar zetels in de nieuwe gemeenteraad.
Niet zeker is of GroenLinks en SP in de Krimpenerwaard meedoen. TROTS heeft begin juli wel aangekondigd te zullen deelnemen aan de vijf herindelingsverkiezingen van 19 november maar heeft sindsdien niet meer van zich laten horen.

De procedure voor de nummering van de kandidatenlijsten in herindelingsgemeenten is geregeld in de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi). Vrijdag 10 oktober, wanneer alle kandidatenlijsten binnen zijn bij de organiserende gemeente Nederlek, worden de lijsten genummerd. Dit gebeurt tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau in het gemeentehuis van Nederlek, om vier uur ’s middags.